Ett lag ständigt i allsvenskans topp och helst i Champions League. Och en förening med betydligt högre omsättning. Så ser framtiden ut för Malmö FF efter årets SM-guld, om VD Pelle Svensson får bestämma.
Kent Widding Persson, styrelseledamot och flerårig huvudsponsor för Malmös damlag LdB FC, siktar inte fullt lika högt för sina guldmedaljörer — han vill förbättra publiksiffrorna.
I går höll Rapidus Efter jobbet-möte hos Awapatent på temat Hur gör vi guld av gulden?. På plats för att diskutera potentialen i Malmös två fotbollsguld fanns även Anna Nordström Carlsson, Scandvisions VD och styrelseledamot i LdB FC, samt MFF-styrelsens Carina Brorman, kommunikationschef på E.on.
Pelle Svensson hävdar att fotbollssponsringen är mycket mer värd än vad svenska bolag inser.
— Vi mäter exponeringsvärdet via ett bolag som heter Sponsor Insight. Enligt dem har Pumas lilla märke på våra tröjor ett exponeringsvärde på 19 miljoner kronor. Den som vill köpa det kan få göra det för 4 miljoner nästa år, så har ni gjort en jädrigt bra affär. Jag finns på plats här efteråt, fortsätter han och får med sig publiken på ett skratt.
Kent Widding Persson och Anna Nordström Carlsson är mindre villiga att prata ekonomiska siffror. Widding Persson betonar att tjejfotbollen är fri från problem som huliganism, vilket är bra för sponsorer. Men de låga publiksiffrorna är en utmaning — LdB FC har ett snitt på drygt 1.400 besökare per match.
— Problemet är att spelet jämförs med herrfotbollens. Men vi buar ju inte när Kajsa Bergqvist hoppar tjugo centimeter lägre än Stefan Holm, eller hur? När tjejerna har bollen på gräsmattan menar jag att det är precis lika tekniska som herrarna, säger Kent Widding Persson.
Anna Nordström Carlsson betonar att sponsorernas kan nå en väldigt specifik målgrupp, snarare än att skjuta brett. Det ger värde att kunna tala till en liten publik på ett nära sätt, menar hon.
Rapidus VD Jan Wifstrand frågar Kent Widding Persson vad hans bolag Hardford — fram till för en vecka sedan ägare av hudvårdsmärket LdB — fått ut av sponsringen av Malmödamerna.
— Frågar du mig har den betytt väldigt mycket. Frågar du min marknadschef är hon mer tveksam. När jag först blev kontaktad av föreningens ordförande var de på väg att lägga ner tjejfotbollen i Malmö, och det kände jag var galenskap. Så jag gick in, mer med hjärta än med hjärna, säger Kent Widding Persson.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ett SM-guld ger inte automatiskt stora sponsorintäkter, det är panelen ense om. Men framgången öppnar i alla fall dörrar, enligt Carina Brorman. Samtidigt är det svårt att få in de riktigt stora företagen som sponsorer. Nationella koncernen som inte har sitt huvudkontor i Skåne lägger inte sina pengar i MFF.
— Vi hör ofta argumentet att sponsrar man MFF måste man sponsra lag i Göteborg, och då måste man sponsra AIK och Hammarby också… Det ska vara rättvist. På andra sidan Sundet ser företagen mer till ren exponering. Marknadsförarna på våra stora bolag behöver ändra attityd och se vad de får för pengarna, säger Pelle Svensson.
Föreningen Malmö FF gör förlust i år, trots att fotbollsverksamheten går runt. Skälet är ägarandelen i Swedbank Stadion och evenemangsverksamheten där.
— Delen med konferenser, kongresser och fester har inte tagit sig på det sätt som vi hoppades. Finanskrisen satte tvärstopp. Det är alltid svårt i början men jag tror vi var lite blåögda, medger Pelle Svensson.
Jan Wifstrand hävdar att han har en lösning på problemen. I rask takt radar han upp potentiella framtida intäktskällor som panelen får göra tummen upp eller ner för: arenahotellet MFF Park Inn, MFF Football Travel, nöjesklubben Pelle Svensson Salonger, modebutik, musik, böcker… Panelen gör tummen upp för det mesta.
— Precis det här skulle behöva finnas på stadionområdet; företag, boende, butiker. Vare sig det är i MFF:s eller någon annans regi, säger Carina Brorman.
Pelle Svensson påpekar att om MFF ständigt ska kunna spela i Europasammanhang måste omsättningen upp i över en halv miljard, delvis genom kringverksamheter.
Ikväll spelar Köpenhamnslaget FCK mot grekiska Panathinaikos i Champions League. Om FCK går vidare i sin grupp kan det betyda många tiotals miljoner kronor i kassan. För tio år sedan var FCK och MFF ungefär lika stora, och enligt Pelle Svensson kan MFF komma lika långt.
— Kommer vi upp en nivå så ökar intäkten. Vi ska ha en sund ekonomi, betala av på stadion och ha lite i ladorna. Men annars ska vi göra av med pengarna. MFF finns ju till för att ge titlar åt folket!
Att MFF är starkt som varumärke märktes inte minst när Jan Wifstrand låter publiken lägga bud på laget. Vinnare blir Dennis Axnér, konsult och event manager, med budet en miljard kronor. Pelle Svensson tackar förtjust ja på stående fot, medan Carina Brorman leende lovar att sälja in affären till den övriga styrelsen.
Text: Lisa Kirsebom
Foto: Kristoffer Lindblad
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ingvar Persson, Portamento och Lars Lanker, Sigma iMål projektledning. | Christopher Åkerblom, Tibet server och Christian Wesonius, Impact Mediebyrå |
![]() |
![]() |
Per Harrysson, KAN och Dennis Axnér, Delo | Eva Sara Tottmar och Mikaela Gardell, KAN |
![]() |
![]() |
Anders Haskel, Case Asset Management och Fredrik Sieradzki, Kommunicera | Thomas Enckell, Trägårdh advokatbyrå och Anders Olshov, Øresundsinstituttet |
![]() |
![]() |
Lars Wirtén, Wirtén AB och Mikael Sjöblom, Trelleborg AB | Matts Nilsson, Catella och Lisa Kirsebom, Rapidus |
![]() |
![]() |
Kristina Walls, Anders Larsson och Cecilia Svantesson, Awapatent | Tina Persson, Manpower Professional och Erik Olausson, Rapidus |