Det var trångt på Pepe´s Bodega i Båstad imorse när Rapidus höll frukostmöte. Ämnet: hur kan Båstad bli näringslivets Almedalen?
I centrum stod entreprenörsprofilen Erik Paulsson, styrelseproffset Meg Tivéus och medieexperten Marie Söderqvist. Alla var överens om att den mediala bevakningen av Båstadsveckorna skiljer sig markant från bevakningen av Almedalsveckan i Visby.
Självklart står tennis i centrum i Båstad. Samtidigt hålls ett antal arrangemang med näringslivskoppling, men medan företagsfrågor vuxit fram som ett viktigt inslag under politikerveckan i Almedalen är det ofta champagnesprutande brats som syns vid sidan av sporten i rapporteringen från Båstad.
— Det kommer att krävas ganska mycket för att ändra på den mediebilden, sa Marie Söderqvist, VD på analysföretaget United Minds.
Meg Tivéus menade att det absolut går att göra Båstad till ett centrum för en bredare näringslivsdebatt. Men det räcker inte med att bara företagarna engagerar sig. Politikerna måste också ta plats, annars utökas inte mediebevakningen.
— Det är ministrarna som måste komma hit, de är sådana centralfigurer, sa Marie Söderqvist.
En som engagerat sig i Båstad och det lokala näringslivet är Erik Paulsson. Han menar dock att vidareutvecklingen av Båstadsveckorna måste få ta tid.
— Vi ska växa med förnuft. Det får inte bli ett jippo. Båstad ska vara en samlingsplats för idrottsintresserade som också är intresserade av att göra affärer, sa han.
Morgonens frukostmöte blev snabbt fullbokat och många kunde tyvärr inte erbjudas plats. Men vilka var egentligen där?
Klicka här för att komma till ett snabbt bildspel från restaurang Papa´s på Pepe´s Bodega.
I minglet syntes bland andra Anna Nordström Carlsson, VD på Scandvision, Jerker Swanstein från Region Skåne och Öresundsbrons VD Caroline Ullman-Hammer.