tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Beska besked från opinionsproffset Bergstrand

Då moderaterna börjat flörta med vänsterväljare och partierna mest bråkar om procentsatser får företagarna själva se till att få upp sina frågor på agendan. Några vänner inom politiken har de nämligen inte. Det karga budskapet levererade DN-legendaren och PR-proffset Mats Bergstrand då han på Rapidus ”Efter jobbet”-möte igår pratade politik, lobbying och om vem som hittills varit historiens mediekåtaste statsminister.

KL2010-05-25_171832_MG_9192

Sällan har en valrörelse varit så spännande som i år. Två utmejslade block kraftsamlar mot varandra med Sverigedemokraterna som gubben i lådan, beredd att sticka upp huvudet. Men för näringslivets del märks valrörelsen nästan inte alls, deras frågor verkar bortglömda i debatten, menar Mats Bergstrand.

— Två block står mot varandra, men de ligger väldigt nära varandra politiskt. Ändå försöker de triangulera sig fram mot mitten, så alla frågor som inte har ett fördelnings- eller rättviseperspektiv kommer falla bort, säger han.

Inför den hundrahövdade publiken på Minc i Malmö tycks Mats Bergstrand väga varje ord på guldvåg. Men så väger hans ord också tungt efter flera decennier i den osynliga maktens centrum. Under 20 år som redaktör för Dagens Nyheters debattsida blev han ständigt listad som en av Sveriges mäktigaste opinionsbildare, ofta före partiledare som Göran Hägglund, Lars Leijonborg och Göran Persson.

Idag är Göran Persson istället Mats Bergstrands kollega på PR-byrån JKL. Att gå från journalistrollen till PR-konsult har inte alltid setts på med blida ögon inom de traditionella medierna. Men Mats Bergstrand menar att avgrunden mellan journalister och påtryckare ändå börjat överbryggas.

KL2010-05-25_173044_MG_9270 KL2010-05-25_175206_MG_9449

— För tio år sedan var det helt otänkbart att en lobbyist själv skulle höra av sig till DN Debatt och försöka få in en debattartikel. I dag är det ganska vanligt. Jag tycker det är bra med den öppenheten, medierna har haft en obegriplig rädsla för lobbyister, säger han.

Kanske är lobbyisterna också de som i framtiden kommer leda det offentliga samtalet. Men efter nationalekonomerna på 1980- och 1990-talen och statsvetarna därefter är det i dag journalisterna själva som får agera tyckare och experter i de egna medierna, menar Mats Bergstrand.

— Det tror jag är en olycklig utveckling. Om en ledartext eller analys slår fast något minskar viljan hos övriga journalister på redaktionen att falsifiera den linjen.

Istället vill han se ett återtåg av tyckande direktörer, som närmast försvunnit från rampljuset det senaste decenniet.

— Sedan slutet av 1990-talet har vi haft en tystnadens period. Jag tror det finns ett uppdämt behov från journalisterna att återigen få med direktörerna i debatten. Här finns en tom planhalva som är öppen, säger han.

Den verklighetsbeskrivningen går inte hem helt hos Företagarnas regionchef Eva Ohlstenius och Malmöbolaget Volitos koncernchef Johan Lundsgård, som flankerar Mats Bergstrand under samtalet, lett av Rapidus reporter Lisa Kirsebom.

— Vi jobbar mycket med medierna och att försöka odla personliga kontakter, men vi upplever inte alltid att det ligger i deras intresse att ta tag i företagsfrågor. Titta på jobben exempelvis, alla talar om att vi behöver dem, men ingen frågar var de ska komma ifrån, säger Eva Ohlstenius.

Johan Lundsgård pekar på andra skäl att toppcheferna från svenskt näringsliv så sällan syns i medierna.

— EU och globaliseringen tar mycket av uppmärksamheten. Hur ska vi klara konkurrensen från Kina, exempelvis? Då prioriterar man ner vad som händer i Stockholm, säger han.

KL2010-05-25_173900_MG_9295 KL2010-05-25_173912_MG_9298 KL2010-05-25_174704_MG_9332

Hur ska företagen då göra för att ändå få genomslag inför nästa valrörelse? Några ess i rockärmen visar Mats Bergstrand upp.

— Medierna har svårare att tro på organisationer, som Företagarna eller Svenskt Näringsliv. Enskilda personer tror man däremot på. Sedan gäller det att nischa sig efter den publik man vill ha. DN Debatt har varit lite av samhällsdebattens Hylands hörna, något nästan alla tog del av. Det kommer att bli mycket svårare framöver att nå ut så brett, säger han.

Samtidigt är medieträning och PR-strategier inte allt. Mats Bergstrand, som är redaktör för en nyutkommen boksamling om Sveriges 22 senaste statsministrar, konstaterar att profiler som Carl Bildt och Per Albin Hansson var mycket noga med hur de tedde sig i medierna. Centerpartisten Thorbjörn Fälldin, som 1976 bröt 40 års obrutet regeringsinnehav för Socialdemokraterna, brydde sig däremot inte alls om det.

— Den smartaste mediestrategin kan vara att strunta i hur medierna fungerar, säger Mats Bergstrand.

Text: Erik Olausson
Foto: Kristoffer Lindblad

KL2010-05-25_162720_MG_9307 KL2010-05-25_162836_MG_9311
Mikael Olsen, Hjort och Mikkelson; Carl Lundgren, Ystad Saltsjöbad; Rickard Wendel, Malmö stad Miljönämnden Marijam Vukovic och Jonas Roberg, Elan

KL2010-05-25_162926_MG_9314 KL2010-05-25_163040_MG_9322
Mats Bergstrand, JKL; Johnnie Engström, Sparbanken Finn Claes Ahlqvist, Sparbanken Finn; Björn Lindbäck, XLNS Consulting Group
KL2010-05-25_163146_MG_9328 KL2010-05-25_163256_MG_9332
My Lidén och Ulrika Fogelberg, Price Waterhouse Coopers Erik Olausson, Rapidus; Viktor Ström, Sydsvenskan
KL2010-05-25_163412_MG_9338 KL2010-05-25_163606_MG_9343
Mikael Stamming, Öresundskomiteen; Harald Lindström, Region Skåne Åsa Wikstörm, Fyrwik Consulting; Maria Pedersen, Aktivt språk
KL2010-05-25_163852_MG_9359 KL2010-05-25_164030_MG_9363
Thorbjörn Lindquist, Region Skåne; Anders Olshov, Öresundsinstitutet Stefan Olsson, Grayling; Lars Wirtén, Wirtén PR & kommunikation
KL2010-05-25_164236_MG_9374 KL2010-05-25_164454_MG_9382
Britt-Inger Bårman, Alexandra Åbrant, Louise Ercolino, Region Skåne Johan Ranefors, Glimworks; Mattias Georgson Petrén, Jayway
KL2010-05-25_165650_MG_9391 KL2010-05-25_165804_MG_9398
Kerstin Forssman, Business Network; Anders Österberg, Sparbanken Finn, Joakim Linse, Sparbanken Finn Linda Molin, Aspekta; Andréas Breiler, Idélaboratoriet
KL2010-05-25_175104_MG_9443 KL2010-05-25_175310_MG_9455
Klas Johansson och Anette Rosén, Ramberg advokater

Då moderaterna börjat flörta med vänsterväljare och partierna mest bråkar om procentsatser får företagarna själva se till att få upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.