lördag 28 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tunneln måste få en chans

Kort sagt: En handgranat kastades in i trafikdebatten när Rapidus kablade ut nyheten om att en tunnelbanelösning från Falsterbo till Själland presenterades för ordföranden i Folketingets trafikutskott förra veckan. Kommentarerna vällde in. Responsen i Danmark var positiv. Klart är att det finns både för och emot, men vanetänkandet måste bort. Ge tunneln en chans.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

En järnväg och vägförbindelse mellan Helsingborg och Helsingør är en bra idé. Men ingen har drivit idén så helhjärtat att ett beslut kunnat skyndas på. Låt oss därför stanna upp ett ögonblick och fundera på varför. Det är faktiskt ganska enkelt, men kanske inte helt klart för alla svenskar:

Danskarna orkar helt enkelt inte med massvis av passagerar- och godståg samt tung lastbilstrafik från Sverige, dånande i transit genom de vackra, nordsjällandska skogarna, tvärs genom Köpenhamn, ner över Själland till resten av Europa.

Nåväl, folkopinionen är inte alltid rationell, men icke desto mindre tar politikerna dem på allvar när det handlar om att bli omvalda. Vi kan argumentera för bättre förbindelser i den inre marknaden, och med att det är till det gemensamt bästa med optimal infrastruktur i det Öresundsregionala kraftcentret. Folkopinionen är dock närmast immun i Danmark för den typen av argument.

Men så hände det sig, förra tisdagen, att seniorekonomen Finn Bo Frandsen från den stora arbetsgivarorganisationen Dansk Byggeri gick trappan upp till Folketinget med ett förslag under armen till ordföranden för trafikutskottet, Flemming Damgaard Larsen: Det ska byggas en järnvägstunnel mellan Falsterbo och Stevns på Själland.

Handgranaten var inkastad. Förslaget ska ses i ljuset av just ett danskt motstånd mot svensk transittrafik. En annan bakgrund är att svenska höghastighetståg inte kan komma upp i verkligt höga hastigheter på de krokiga järnvägarna på Själland. Utbyggnaden av järnvägspår från Helsingør mot Sydeuropa är dessutom vansklig genom tätt de befolkade områdena vid Storköpenhamn — även om folket skulle vilja det. De problemen skulle undgås med Falsterbo-Stevns-linjen.

Tekniskt kan saken låta sig göras. Från Stevns kan danska tåg koppla in sig på linjerna mot Sydeuropa eller norröver mot Sverige. Bilförbindelsen Helsingborg-Helsingør är dock fortfarande aktuell, gärna med en tåglinje, så att den så kallade Öresundsringen sluts. Vi ska kamma hem miljövinster genom att flytta över gods från vägtransporter till järnväg, och tänka långsiktigt så att Öresundsregionen är förberedd när Femern Bælt-förbindelsen öppnar 2018.

Men några höghastighetståg för transit blir det inte tal om med H-H-förbindelsen.

Ordföranden för Folketingets trafikutskott ser positivt på förslaget om Falsterbo-Stevns-tunneln. Men han kräver att svenskarna betalar för undersökningar och förprojektering, eftersom de får de största fördelarna av tunneln, som ska finansieras genom användaravgifter.

Det är rimliga förbehåll. Samtidigt finns det problem med tunneln, för var är förbindelsen till Köpenhamn och Kastrups flygplats med höghastighetståg i de fall man kommer från Stockholm — eller ska dit? Vilken är lönsamheten för en järnvägstunnel? Och hur ska notan fördelas, när också Danmark drar nytta av projektet?

Vi ser ännu inte det mest genomtänkta och genomräknade förslaget. Det behövs nya, smidiga möjligheter anslutningar från höghastighetståget. Därför är det mest intressanta med förslaget det sunda brytandet av ett invant tänkande. Vi ska ta fram Excel-arken och de stora matematiska trafikmodellerna, för tunneln är värd att undersöka innan den per automatik skjuts i sank. Även om det innebär bråk med badgäster och sommarhusägare på Näset — och för den sakens skull på Stevns. Den sortens bråk var det också med Öresundsbron, men det löste sig.

Ett argument för att överväga tunneln är också att idén inte är född en sen nattimme i Nyhavn. Idén stöttas av tunga organisationer som Dansk Byggeri och Danske Anlægsentreprenører. Och faktiskt betyder en tunnellösning med de rätta tilläggsförbindelserna, också till ytterområdena, att Københavns Lufthavn bättre knyts ihop med det europeiska nätet av höghastighetståg. Det är som sagt nästan omöjligt med enbart H-H-förbindelsen.

Få igång några undersökningar — och det skulle klä svenskarna att ta initiativet nu. Gör beräkningar så vi har något att förhålla oss till. Ge tunneln en chans!

Kort sagt: En handgranat kastades in i trafikdebatten när Rapidus kablade ut nyheten om att en tunnelbanelösning från Falsterbo till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.