Det skånska inslaget är stort på Invest in Sweden Agencys kapitalturné till Silicon Valley. Fyra av femton svenska IT-bolag kommer härifrån, däribland Malmöbaserade Bambuser som just dubblat personalen till nio personer.
Bambuser utvecklar teknik för att direktsända ljud och bild från mobiltelefoner ut på nätet. Cirka 5.000 personer använder tjänsten i dagsläget, men så är den också gratis. Exakt hur Bambuser ska tjäna pengar är inte spikat, men enligt grundaren Måns Adler är en modell att låta stora företag betala för utökade tjänster med support.
— Vi har redan fått förfrågningar från några av de större mediehusen, säger han utan att vilja precisera närmare.
Med cirka 15 miljoner kronor i riskkapital, som Bambuser fick in från norska Kistefos Venture Capital i somras, har bolaget kunna växa snabbt. Den senaste månaden har personalen utökats från fem till nio personer, främst inom teknikutveckling.
På seminariet i Silicon Valley nästa vecka får Bambuser möjlighet att presentera sig för en lång rad riskkapitalbolag som Draper Fisher Jurvetson, Samsung Ventures, Sierra Ventures, Investor Growth Capital och Google. Bolaget kombinerar träffen med ett deltagande på mobilmässan Under the Radar i San Francisco. Enligt Måns Adler är huvudsyftet inte att komma hem med ytterligare riskkapital.
— Det handlar framförallt om att knyta kontakter, möta en annan marknad och pejla expansionsmöjligheterna. Men det är klart att det gäller att börja tänka på andra rundan riskkapital i tid, säger han till Rapidus.
Förutom Bambuser och Conveneer deltar teknikutvecklingsbolaget Mitrionics i Lund och Malmöbaserade Mubito, som utvecklat en MySpace-liknande webbtjänst där artister kan marknadsföra sig och sälja musik.
Av Erik Olausson