Malmöbaserade Good Old har fått sin första stora kund på andra sidan Sundet. Webbyrån ligger bakom Berlingske Tidendes storsatsning på ultralokala nyhetsportaler. Positionsbestämda nyheter och användaregenererat material ska locka läsarna att fördjupa sig i hembygden.
På dinby.dk, som lanseras i morgon, är Danmark indelat i 900 områden, från småbyar på landsbygden till centrala Köpenhamnskvarter.
— Det kommer vara väldigt kartbaserat. Nyheterna kommer till exempel geotaggas så att man kan se var de ägt rum. Även service och annonser kommer att markeras geografiskt. Det hela utgår mycket från var du är, snarare än vad du vill göra, säger Björn Jeffrey, VD för Good Old som utvecklat sajten och konceptet för Berlingske Tidendes räkning.
Endast fem av områdena kommer vara helt utbyggda med alla funktioner till en början, men Björn Jeffrey räknar med att Malmöbyrån får uppdraget att slutföra utvecklingen.
Berlingske Tidende beskriver själva dinby.dk som en mix av Facebook och lokaljournalistik. Satsningen påminner i hög grad om sajten Vellinge-Näset, som Sydsvenskan drog igång i somras, men är den första på dansk mark. Precis som i Sydsvenskans variant bidrar användarna med en stor del av materialet. En trend om Björn Jeffrey menar är på uppåtgående.
— Av de hundra största engelskspråkiga sajterna i världen bygger mer än hälften på användargenererat material. Internetanvändare i dag är vana vid att få vara med och påverka. Den här typen av lokala sajter tror jag också kommer starkt, det är ett sätt att komma närmare läsarna, säger han.
Good Old har i dag sju anställda. Omsättningen 2007 var 4,5 miljoner kronor, en siffra som enligt Björn Jeffrey kommer ”öka betydligt” i år. Byrån har tidigare utvecklat sociala webbplatser för bland andra Sydsvenskans nöjesbilaga Dygnet Runt och nyhetsmagasinet Fokus, men har hittills bara haft marginella uppdrag i Danmark.
Med en upplaga på cirka 112.000 är Berlingske Tidende Danmarks näst största morgontidning.
Av Erik Olausson