torsdag 7 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

AkzoNobel ny partner när Malmö Högskola djupdyker i grönsakslandet

Färg- och kemijätten AkzoNobel är industripartner när Malmö Högskola i höst drar igång ett nytt forskningssamarbete med fokus på svampangrepp i jordbruket. Mångmiljonprojektet ska mynna ut i bättre och effektivare bekämpningsmedel för böndernas grödor.

Det treåriga projektet finansieras med totalt 2,5 miljoner kronor av Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, medan AkzoNobel skjuter till lika mycket i form av eget arbete. Målet är att ge jordbruksgrödor bättre skydd mot svampangrepp med en mindre mängd bekämpningsmedel. För att nå dit måste forskarna gå ner på cell- och molekylnivå.

— Grovt sett kan man säga att vi ska titta på hur de små dropparna av bekämpningsmedel fördelar sig på och tränger igenom bladytan, samt hur

vi kan förbättra dess effekt, säger Johan Engblom.

Han är docent i läkemedelsteknologi och ansvarig för det tvärvetenskapliga forskningssamarbetet Biofilms Research Center for Biointerfaces, där projektet med AkzoNobel ingår. Totalt jobbar ett 40-tal forskare, från tandläkare till ytkemister, matematiker och cellbiologer, med att studera hur molekyler interagerar med biologiska gränsytor. Andra projekt handlar exempelvis om att förbättra bakteriemiljön i munnen eller att minska kvävehalten i avloppsvatten.

Förutom AkzoNobel ingår redan ett tiotal partnerföretag, däribland Arla Foods, Skånemejerier, Gambro, AstraZeneca och Helsingborgsbaserade kemiföretaget Kemira. Alla hoppas de kunna dra industriell nytta av forskningsresultat inom Biofilms.

— Eventuella patent tillfaller uppfinnaren, vare sig det är någon från akademien eller industrin. Men samarbetsföretagen får första tjing på att köpa in sig på uppfinningen, säger Johan Engblom.

Erik Olausson

Färg- och kemijätten AkzoNobel är industripartner när Malmö Högskola i höst drar igång ett nytt forskningssamarbete med fokus på svampangrepp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.