Personerna bakom det Landskronabaserade havredrycksföretaget Oatly storsatsar på nya produkter, som snart ska ut i matvarubutikerna. Färdigförpackad pannkakssmet, kolesterolsänkande öl och kostfiberkoncentrat av havrebas läggs i var sitt företag, med respektive företagsnamn BetterBatter, FiBeer och GlucaNova.
Alla tre är nystartade avknoppningar från livsmedelsforskningsföretaget Aventure, som tillhör Oatlys koncernmoder Cereal Base Ceba AB. Det är också Ceba som initialt står för finansieringen av de tre företagen.
— Pannkakssmeten och ölen är i princip färdigutvecklade, och kommer nog ut i handeln inom två år. Kostfibrerna ligger lite längre fram i tiden, säger Aventures VD Rickard Öste.
De nya företagens styrelse består än så länge av Rickard Öste och Skånemejeriers tidigare VD Rolf Bjerndell, som även varit tillförordnad VD för bioteknikbolaget Probi.
— Under hösten kommer vi att göra en emission och ta in ytterligare en eller två ägare. Det kommer att krävas mellan 30 och 50 miljoner kronor, beroende på vilka projekt som vi väljer att ta med i satsningen, säger Rickard Öste.
I måndags flyttade Aventure in i Active Biotechs lokaler i Lund, vilket gör att Aventure blir ännu mer fristående från moderföretaget än tidigare.
Av Anders Frick