tisdag 5 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danska rabattkoder gör brittiska julklappar billigare

Det Köpenhamnsbaserade sökoptimeringsföretaget SEOTech lanserar den här veckan en tjänst som ska hjälpa brittiska shoppingkunder att handla billigare i butiker på internet. Det handlar om webbplatsen A1 Voucher Codes, som listar rabattkoder åt kunderna.

— Vi provar först på den brittiska marknaden. Om det fungerar bra där kommer vi att expandera till den nordiska marknaden i början av nästa år, säger grundaren Preben Madsen.

Rabattkoder på nätet brukar bestå av en kombination av siffror och bokstäver som kunden ska uppge för att få varan billigare. Enligt Preben Madsen så är vi i Norden inte vana vid att handla med rabattkoder, medan brittiska företag som erbjuder rabatter på nätet omsätter miljontals pund per år.

— Sajten lanseras nu så att den är redo till julhandeln. Inom det närmaste halvåret räknar vi med att omsätta mellan tre och fem miljoner danska kronor, säger Preben Madsen.

Just nu består bolaget av två personer, men Preben Madsen räknar med att ha expanderat till runt tio personer redan till årsskiftet. SEOTech håller till i inkubatorn 5te och är avknoppat från företaget DocTech, som arbetar med dokumenthantering och andra IT-projekt.

Företaget startade genom att Preben Madsen började intressera sig för sökmotoroptimering, alltså hur webbsidor bättre kan produceras för att hamna i topp hos Google och andra sökmotorer på Internet. Han höll kurser och fick en del konsultuppdrag. Tillsammans med en kollega startade Preben Madsen en ny avdelning som för knappt ett år sedan gjordes om till ett självständigt företag.

Av Anders Frick

Det Köpenhamnsbaserade sökoptimeringsföretaget SEOTech lanserar den här veckan en tjänst som ska hjälpa brittiska shoppingkunder att handla billigare i butiker […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.