onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånemejerier stämmer norrmän i namntvist

Skånemejerier går vidare i sin kamp för att hävda ensamrätt till varumärket Barista inom mjölkprodukter och stämmer den norska aromtillverkaren Storms.

Malmöbaserade Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk som lämpar sig för skumning till kaffedrinkar under namnet Latte del barista. Företaget vill vara ensamt i Norden om varunamnet och stämde i somras Arla Foods i Stockholm för varumärkesintrång, med syftet att få bort deras produkt Baristamjölk.

— När vi registrerade varumärket var ordet barista inte så hett. Men ett och ett halvt år efter vår lansering kom Arla med sin produkt. Den inkräktar på vårt varumärke, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander till Rapidus.

Arla å sin sida hävdar att de har rätt till produktnamnet på den svenska marknaden, genom ett licensavtal med norska Storms Chem Laboratorium. Storms säljer bland annat en sirap för smaksättning av kaffe under namnet Barista. Marie Tiljander menar dock att Storms varumärkesregistrering inte täcker in mjölkprodukter.

Dessutom anser hon att registreringen, som avslutades år 2001, nu helt eller delvis bör hävas eftersom bolaget inte använt varumärket i Sverige de senaste fem åren.

— Vi blev förvånade över att Skånemejerier stämde oss. I dagarna skickar vi in vårt svar till tingsrätten, säger Anders Svensson, Sverigechef på Arla Foods.

Skånemejerier omsatte 2,8 miljarder kronor under 2007 och visade ett resultat före skatt på nio miljoner. Företaget har knappt 600 anställda och ägs av 750 medlemmar i Skåne och delar av Småland, varav 657 är aktiva mjölkbönder.

Ordet barista betyder bartender på italienska.

Av Kristian Svensson

Skånemejerier går vidare i sin kamp för att hävda ensamrätt till varumärket Barista inom mjölkprodukter och stämmer den norska aromtillverkaren […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.