Skånemejerier går vidare i sin kamp för att hävda ensamrätt till varumärket Barista inom mjölkprodukter och stämmer den norska aromtillverkaren Storms.
Malmöbaserade Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk som lämpar sig för skumning till kaffedrinkar under namnet Latte del barista. Företaget vill vara ensamt i Norden om varunamnet och stämde i somras Arla Foods i Stockholm för varumärkesintrång, med syftet att få bort deras produkt Baristamjölk.
— När vi registrerade varumärket var ordet barista inte så hett. Men ett och ett halvt år efter vår lansering kom Arla med sin produkt. Den inkräktar på vårt varumärke, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander till Rapidus.
Arla å sin sida hävdar att de har rätt till produktnamnet på den svenska marknaden, genom ett licensavtal med norska Storms Chem Laboratorium. Storms säljer bland annat en sirap för smaksättning av kaffe under namnet Barista. Marie Tiljander menar dock att Storms varumärkesregistrering inte täcker in mjölkprodukter.
Dessutom anser hon att registreringen, som avslutades år 2001, nu helt eller delvis bör hävas eftersom bolaget inte använt varumärket i Sverige de senaste fem åren.
— Vi blev förvånade över att Skånemejerier stämde oss. I dagarna skickar vi in vårt svar till tingsrätten, säger Anders Svensson, Sverigechef på Arla Foods.
Skånemejerier omsatte 2,8 miljarder kronor under 2007 och visade ett resultat före skatt på nio miljoner. Företaget har knappt 600 anställda och ägs av 750 medlemmar i Skåne och delar av Småland, varav 657 är aktiva mjölkbönder.
Ordet barista betyder bartender på italienska.
Av Kristian Svensson