onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ledande butikskedja lanserar ny Anotopenna i USA

OAKLAND, KALIFORNIEN. Om några veckor släpper börsnoterade Anotos amerikanska partner Livescribe sin version av Lundabolagets digitala penna på bred front i USA. Den nya pennan kan inte bara fånga handskriven text, utan spelar även in vad som sägs under ett möte, en föreläsning eller en intervju.

— Pennan börjar säljas på Target om en vecka eller två. Livescribe har valt Target eftersom det är den kedja där studenter främst gör sina inköp av block och pennor vid sidan av universitetsbokhandlarna. Target har låst några hyllmeter och vi hoppas att det här ska bli riktigt bra, även om det ligger utanför vår kontroll, säger Anotos VD Anders Norling till Rapidus.

Anoto har utvecklat tekniken för att registrera vad som skrivs med pennan och tjänar pengar baserat på hur många pennor som säljs. Men trots att det handlar om tiotusentals pennor som nu ska säljas i amerikanska butiker innebär det inte några stora intäkter för Anoto på kort sikt. Livescribes version av pennan är en konsumentprodukt och Anoto tjänar mindre än en tiondel på försäljningen av dessa pennor jämfört med den egna version av pennan som sedan flera år säljs till företag i kombination med lösningar för digitala formulär.

— Det är mycket lägre marginaler, men vi hoppas ändå att det ska synas i tredje och fjärde kvartalet i år, säger Anders Norling.

Även försäljningen av tillbehör som det speciella papper som krävs för att aktivera pennans digitala funktioner och programvaror som ger pennan nya funktioner kommer att generera intäkter till Anoto. Livescribe har i dagsläget cirka 1.300 partnerföretag som utvecklar nya program och funktioner till pennan, som döpts till Pulse smartpen.

Livescribe har lagt till funktionen med mikrofon och högtalare i sin version av Anotopennan, vilket gör att det räcker med att peka på ett ord i blocket för att pennan ska spela upp vad som sades precis när ordet skrevs. Det går att spara en sida med anteckningar, bilder och ljud som en presentationsfil och skicka till andra. Pennan kan också översätta ett ord som skrivits mellan flera olika språk, bara genom att man pekar på det.

En förhandslansering av Livescribes version av den digitala pennan inleddes tidigare i år med enbart onlineförsäljning till ett begränsat antal kunder. Nu är det alltså dags för fullskalig lansering i en av USA:s ledande kedjor med över 1.500 butiker i 47 delstater.

— Vi började sälja pennan själva via nätet i april och efterfrågan överträffade alla våra förväntningar. Nu handlar det om en nationell rollout, där pennan kommer att vara placerad på bästa plats i elektronikavdelningen. Dessutom kommer pennan att säljas via deras onlinebutik, säger Livescribes VD Jim Marggraff till Rapidus.

Priset på pennan blir samma hos Target som i Livescribes egen onlinebutik. Med 1 GB minne kostar pennan 149 dollar, med 2 GB 199 dollar.

Livescribe har bildats ur Anotos gamla USA-verksamhet i Kalifornien, där Jim Marggraff var VD. När Anoto beslutade sig för att fokusera på företagskunder köpte Marggraff loss verksamheten med hjälp av riskkapital och har fortsatt att driva utvecklingen.

Av Thomas Frostberg

OAKLAND, KALIFORNIEN. Om några veckor släpper börsnoterade Anotos amerikanska partner Livescribe sin version av Lundabolagets digitala penna på bred front […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad