Ett år efter att kommunikationsbyråerna The Fan Club och Eminent gått samman köper nu The Fan Club webbyrån Good Old i Malmö. Med drygt 20 personer i verksamheten och en förväntad omsättning på 20 miljoner kronor blir The Fan Club därmed en av Malmös största byråer.
Niclas Ek, som är VD och en av huvudägarna i The Fan Club, äger också en fjärdedel av Good Old. Malmöbyråns övriga tre ägare: Björn Jeffery, Fredrik Edling och Peter Dovrén köps ut av The Fan Club.
— Det var ett bra läge för att ge Good Old möjlighet att växla upp verksamheten ordentligt. Dessutom får jag mindre administrativa uppgifter och mer tid att fokusera på internetstrategi, som jag är bra på, säger Björn Jeffery som fram tills nu varit VD för Good Old.
Niclas Ek uppger för Rapidus att det främst var Good Olds kompetens inom digitala och sociala medier som lockade till uppköp.
— Internet är mer än bara ytterligare en kanal för marknadsföring i dag. Vi vill integrera ett digitalt tänk i alla våra projekt framöver, säger Niclas Ek.
De båda byråerna, som redan delar lokaler i centrala Malmö, har en del gemensamma kunder sedan tidigare, bland andra Sydsvenskan och rederiet Boström Shipping i Göteborg.
Good Old har hittills sysselsatt sju personer och hade förra året en omsättning på cirka 4,5 miljoner kronor. Niclas Ek förväntar sig att The Fan Clubs omsättning genom köpet stiger från cirka 15 miljoner till 20 miljoner kronor.
Av Erik Olausson