onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Semmy Rülf ska locka britter till Sverige

I slutet av juni går marknadsföringsbolaget Position Skåne i graven och VD Semmy Rülf har redan lämnat skeppet. Som chef för VisitSwedens västliga region ska han marknadsföra Sverige i Storbritannien, Irland och USA.

— Det är ett av Sveriges mest prestigefyllda jobb inom turistbranschen, så jag är väldigt stolt, säger han.

Semmy Rülf menar att hans erfarenheter från Position Skåne, men också från industrin, kommer att vara honom till gagn i det nya arbetet, eftersom VisitSweden samarbetar med stora företag som SAS, Volvo och Ikea.

— Jag blev tillfrågad av VisitSwedens VD Thomas Brühl om jag var intresserad av jobbet. Sedan har jag gått igenom samma process som alla de andra kandidaterna, med CV och referenser. Men de på VisitSweden har ju sett mig förut och har erfarenhet av min kompetens och mitt nätverk.

Sin nya bas kommer Semmy Rülf att ha på svenska ambassaden i London. Dessutom ska han besöka kontoret i USA varannan månad. Men även om han fysiskt lämnar Öresundsregionen behåller han en rad styrelseuppdrag, bland annat i Lundabolaget Jolife.

— På sitt sätt känns det tråkigt att inte längre ha den täta kontakten med utvecklingsbolagen i regionen. Å andra sidan känner jag att jag har gjort ett bra jobb på Position Skåne och det känns bra att lämna över i detta läget, säger han.

Den sista maj lämnade Semmy Rülf Position Skåne, som ska vara helt avvecklat till halvårsskiftet. Position Skåne, som ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna, kommer att ersättas av de tre bolagen Tourism in Skåne, Invest in Skåne och Event in Skåne, under moderbolaget Business Region Skåne.

Av Anna Palmehag

I slutet av juni går marknadsföringsbolaget Position Skåne i graven och VD Semmy Rülf har redan lämnat skeppet. Som chef […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad