onsdag 18 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

BILDREPORTAGE: PR-proffset från Vä byter kungen mot Qatar

Efter drygt trettio år på några av hans majestäts minst hemliga tjänster väntar nya utmaningar för Elisabeth Tarras-Wahlberg. I september börjar hovets tidigare informationschef sitt nya jobb i Qatar, där hon ska hjälpa emiratet att utveckla utlandsrelationerna.

Före helgen gästade Skånetösen Rapidus ”Efter jobbet”-möte. Läs ett snabbreferat från mötet där hon berättade om hur varumärket Bernadotte ska skötas, om varför hon droppade planerna på att bli tolk och lät sig raggas upp av kungahuset – och varför Victoria inte kommer att gifta sig i år.

Se även mingelbilder från mötet – på plats var bland andra Annica Olsson på The Concept Factory och Anders Rosén från Sony Ericsson.

Elisabeth Tarras-Wahlberg vet en del om exklusiva varumärken. Hon känner till hur det är att rida ut mediestormar och hantera blodvittrande journalister. I höst byter PR-proffset arbetsgivare och lämnar kungen för Qatar.

Hennes chef blir motsvarigheten till vår riksmarskalk.

— I kontraktet står att jag ska bli ”protocol manager”. Jag träffade min chef och han berättade att de behöver hjälp med en lite fastare ram för förhållandet till andra länder, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Än så länge känner hon inte till så mycket om Qatar som land. Men hon menar att det döljer sig mer under ytan än den förenklade svartvita bild av arabvärlden som ofta målas upp här hemma.

Hon börjar på nya jobbet i september. Tills dess är hon kvar vid det svenska hovet, där hon arbetat sedan 1976. Mycket av arbetet i dag handlar om att hantera förfrågningar från folk som vill få lite kunglig glans över sig. Varje år får kungahuset cirka 1.300 inbjudningar. Alla inviter gås igenom, försäkrar Tarras-Wahlberg.

— Det är en lång men rättvis process. Vi har möten med kungaparet en gång i veckan, oftast tisdagar mellan 10 och 13, där vi diskuterar ja och nej. Beslut fattas sedan av kungen, drottningen och kronprinsessan.

Bland dem som lyckats slinka igenom nålsögat finns Ideon i Lund. Till hösten får forskningsparken besök av kronprinsessan Victoria. När det handlar om vilka företag som får följa med kungen och representera Sverige på utlandsbesök används Exportrådet för att sålla. Men sista ordet har ändå kungen.

— Det är ett familjeföretag och de som har bestämmanderätten. Men det är sällan det pekas med hela handen, det är ofta ett resonerande, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Annars menar hon att lyhördhet mot allmänheten är bästa sättet att förvalta varumärket Bernadotte.

— Man måste lyssna på vad som händer utanför slottets murar. Man behöver ha goda kontakter med samhället, inte minst med journalistvärlden, näringslivet och myndigheter.


Ett åttiotal slöt upp på Rapidus ”Efter jobbet”-möte.

Relationerna med journalister har dock varit både upp och ner. Kungens engagemang i tsunamikatastrofen sågs positivt av många, medan turerna runt statsbesöket i Brunei blev en medial katastrof.

— Kungen sa att han tyckte det var intressant att se hur människor hade tillgång till den högste statschefen genom öppna audienser. Detta blev oerhört kritiserat. Jag tycker fortfarande att han fick klä orättvist mycket skott för Bruneiaffären.

Hur har då egentligen medieklimatet förändrats sedan sjuttiotalet? frågar chefredaktör Thomas Frostberg som leder ”Efter jobbet”-mötet.

— Det är enormt mycket mer diversifierat nu. Det finns mycket mer media, vilket gör det svårare för oss. Förr visste vi vilka journalister som fanns. Hemligheten bakom bra presskontakt är att man kan tala informellt med varandra, ibland till och med off-the-record. Man kan då ge lite bakgrundsinformation utan att det missbrukas.

Elisabeth Tarras-Wahlberg är född i Kristianstad och uppvuxen i närliggande Vä. Som ung hade hon inga speciella drömmar om att arbeta direkt under kungafamiljen. Istället ville hon bli tolk. De planerna lade hon dock på hyllan efter att ha sett tolkarnas arbetsvillkor – ofta satt de inspärrade i små burar i möteshallarna.

Det var i september 1976 som hon rekryterades av hovet.

— Jag jobbade på den statliga stiftelsen Svenska Institutet och samarbetade med Jan Mårtensson på UD:s Informationsbyrå som blev rekryterad till slottet. Vi sprang på varandra på Norrmalmstorg och han behövde förstärkning. Det var inte självklart för mig att tacka ja, men på den vägen blev det.

Thomas Frostberg ställer frågan som många i publiken väntat på: När ska egentligen Victoria gifta sig?

— Ingen aning, det skulle jag själv vilja veta. Alla fingrar på bibeln, det finns ingen planering. Jag sitter på budgeten så jag vet.

Så om Victoria kommer och ber om att få gifta sig i höst får hon alltså nej – på grund av budgetbegränsningar, konstaterar Frostberg och får med sig både Tarras-Wahlberg och publiken i ett skratt.

Han tackar Elisabeth Tarras-Wahlberg för besöket genom att skänka henne ett helt eget land. Det heter Tarrassinien och ligger på månen. Här på jorden existerar det genom ett ägarbevis för en måntomt. Tarras-Wahlberg får också ett gäng vykort med Tarrassinien-fakta för att kunna göra PR för sitt rike och dra in några kronor på vykortsförsäljningen.

Text: Kristian Svensson

Bild: Kristoffer Lindblad


Martin Edqvist från Asearch samt Gisela Åkessson och Mats Lindgren på Zacco minglade.


Mentorn Rolf Hedman och Karin Tingstedt från reklambyrån Made in Malmö.


Johan Mårtensson och John Cristianson på kontraktstillverkaren PartnerTech.


Ida Åstrand på Sund kommunikation, Fredrik Luttropp på Exini, Anna Neuhauser
på Neuhauser Arkitektur och Molly

Löfqvist från Fidji kommunikation.


Malin Malm på ESS Scandinavia och Zaccos Carl Thorfinn.


Åse Fondahn på Leading Projects och Anders Rosén från Sony Ericsson.


Francesca Hagéus på HQ Bank, Kerstin Forssman på Awapatent och Nina Widtskiöld från NW Produktion.



Efter drygt trettio år på några av hans majestäts minst hemliga tjänster väntar nya utmaningar för Elisabeth Tarras-Wahlberg. I september […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad