tisdag 17 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Annonsmakare tjänar allt mer på redaktionella bilagor

Tidningsbilagor där reportage och intervjuer blandas med annonser är en marknad på stark frammarsch. Sydsvenskan Innovator, helägt dotterbolag till modertidningen som specialiserat sig på annonsformen, har ökat sin omsättning med fem miljoner kronor om året de senaste åren.

Vid årsskiftet valde också Stockholmsbaserade Mediaplanet att öppna kontor i Malmö med fyra anställda och en handfull frilansskribenter. Bolaget är ett av landets största inom nischen och ökade förra året omsättningen med 90 procent jämfört med 2006.

Sydsvenskan Innovator växer i en något makligare takt, men VD Lars Johnsson räknar ändå med att öka antalet bilagor med 10-15 procent i år jämfört med 2007. Förra året producerade bolaget 75 bilagor varav hälften följde med tidningen och hälften distribuerades via mässor och direktreklam.

Lars Johnsson pekar på tillväxten för annonsmarknaden som helhet som främsta orsak till suget efter redaktionella bilagor men även det faktum att bilagorna även når hushåll som skrivit ”ingen reklam tack” på brevlådan. Ett tidigare massivt motstånd från redaktionsledningen har också avtagit med tiden, menar han.

— För några år sedan hade Sydsvenskans affärsledning en idé om att vi max skulle ha med en bilaga i veckan. Sedan sa de bara en om dagen. I dag är det snarare de tekniska begränsningarna som sätter gränsen, säger Lars Johnsson.

Sydsvenskan Innovator startade i liten skala 1999, då med tre anställda. I dag har bolaget elva anställda och sysselsätter dessutom ett tjugotal externa säljare och skribenter. Omsättningen förra året stannade på cirka 30 miljoner kronor medan vinsten var 5 miljoner. Tillväxten är nästintill helt självfinansierad, uppger Lars Johnsson.

Mediaplanet, som grundades 2002, hade förra året en omsättning på 300 miljoner kronor. Bolaget har 250 anställda i 17 länder, däribland Danmark, Norge, Tyskland och USA.

Av Erik Olausson

Tidningsbilagor där reportage och intervjuer blandas med annonser är en marknad på stark frammarsch. Sydsvenskan Innovator, helägt dotterbolag till modertidningen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Gore-tex-bolaget öppnar för Suturion

    Lundabolaget Suturion har tecknat avtal med en medicinteknisk tungviktare. Nu startar försäljningen av bolagets kirurgiska symaskin på den amerikanska marknaden. – Avtalet hanterar eventuella tullar, säger vd Paan Hermansson.