Ett nytt Helsingborgsbolag ska sammanlänka Ideonbolaget Anotos digitala penna med QlikTechs datahanteringsprogram. Genom att digitalisera checklistorna hos till exempel restauranger, transportfirmor och läkemedelstillverkare vill mjukvaruutvecklaren DoOnDot göra verbet ”dutta” IT-mässigt.
VD Sören Hägvall tar bolagets första kund McDonalds som exempel.
— I dag sitter de med papper och penna och gör manuella sammanräkningar på alla hamburgare som kasseras. Med vårt system duttar de istället in informationen på checklistan och får sedan ut det som en rapport eller graf på datorn, säger han.
Liksom medgrundaren till DoOnDot, Johan Falk, har Sören Hägvall lång erfarenhet från IT-branschen, bland annat som regionansvarig för VW-data och senast som ansvarig för det danska IT-bolaget Fruits försäljning i Sverige. Det är Anotopartnern Fruits som tillhandahåller pennorna som digitaliserar informationen samtidigt som den fylls i på checklistan, medan QlickTechs programvara kopplas in för att visa sammanställningar och analyser.
Förutom restauranger ligger fokus främst på bolag inom livsmedel, logistik och läkemedelstillverkning, uppger Sören Hägvall. Sedan i höstas pågår också ett försök att digitalisera insats- och avvikelserapporteringen inom äldrevården i en kommun i Skåne. Nyligen plockade bolaget även transportfirman CombiTrans i Varberg som kund.
Bolaget sysselsätter i dag tre personer. Sören Hägvall räknar med att de ha ytterligare ett par anställda till 2009 och nå break-even någon gång näsa år.
— Vi kommer behöver ett kapitaltillskott i år såväl som nästa år och för diskussioner med ett antal affärsänglar, säger han.
DoOnDot, som varit igång sedan början av hösten, ägs av grundarna samt till mindre del av en medarbetare och styrelsen.
Av Erik Olausson