… för att dra igång det amerikanska forskningsinstitutet SRI:s verksamhet i Europa.
Varför lämnar du arbetet som chef för Innovation Center Denmark i Kalifornien?
— Jag är bra på att bygga upp och skapa nya saker. Nu har jag varit där i två år, och under den tiden byggt upp en affärsmodell som fungerar bra. Framöver kommer arbetet att fortsätta i den anda som vi har skapat, och då är det dags för mig att göra något annat. Min efterträdare är utvald, och vi kommer att arbeta tillsammans under en period. Centret har ett gott rykte i både Silicon Valley och Danmark, men det är upp till den nya chefen att skapa en egen identitet.
Vad är du mest nöjd med efter din tid i Silicon Valley?
— Det har varit en spännande upplevelse att vara där. Vi har blivit mottagna med öppna armar och verkligen inte haft några problem att skapa nätverk. Att sitta som spindeln i nätet har varit fantastiskt. Det finns så många möjligheter där – överallt, varje dag.
Vilka danska företag kommer att öppna kontor i Silicon Valley under den närmaste tiden?
— Det är riktigt många på väg in. Inom halvledarbranschen har vi till exempel IPTronics, men även företag inom media, webb 2.0, och webb 3.0 är på gång in. Många danska städer och regioner kommer ofta på besök för att bli inspirerade. Och de som åker tillbaka till Danmark tar med sig en liten del av Silicon Valley tillbaka. Folk blir sig inte riktigt lika efter att ha varit här. Folk blir lite mer optimistiska. Det handlar om att skapa nätverk och dela med sig av idéer.
Du flyttar till Hamburg i Tyskland om några veckor – är det där som SRI:s Europakontor kommer att finnas?
— Det blir inget kontor, utan vi har tänkt oss en virtuell affärsmodell. Samarbetsformen är genom ett virtuellt nätverk, ett ”value creation partners”, där hela Europa är involverade.
Hur ska SRI arbeta här i Europa?
— Framförallt med värdeskapandeprocessen, och hur man integrerar innovation i sin verksamhet. Många är riktigt duktiga på inkrementell innovation, men radikala innovationer är vi inte lika bra på. Vi kan lära mycket av SRI om hur man går från idé till kommersiell succé.
Av Anders Frick