söndag 15 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Carina Brorman ny toppchef på E.on

Från Sveriges Television till kraftbolaget E.on är steget inte så långt som det kan verka. Åtminstone inte enligt Carina Brorman, som den 1 april tillträder en nyinrättad tjänst som kombinerad varumärkes- och kommunikationsdirektör på E.on Sverige.

— Den röda tråden är att det är en organisation som varit monopolverksamhet, men som nu verkar i fri konkurrens, men fortfarande är politiskt reglerad. Dessutom är det ett samhällsnyttigt företag med en produkt som alla använder och är beroende av, säger Carina Brorman till Rapidus.

Carina Brorman efterträder kommunikationsdirektör Stieg Claesson, som går i pension. Hon får också ansvar för varumärkesfrågorna inom bolaget och en arbetsgrupp om totalt 15-20 medarbetare. Personalen informeras om utnämningen nu på förmiddagen.

E.on Sverige har huvudkontor i Malmö, men ansvarar också för koncernens aktiviteter i Danmark, Finland och Polen. Verksamheten omsätter 30 miljarder kronor och har 6.000 anställda.

Det var i början av året som Carina Brorman lämnade uppdraget som enhetschef för SVT Syd efter sju år.

— Jag var inriktad på att stanna inom media och publicistisk verksamhet, men en rekryteringsfirma hörde av sig när det blev känt att jag skulle sluta och efter hand har det här jobbet växt fram som en stor utmaning.

En viktig del i uppdraget blir att förbättra kundrelationer, bland annat genom mer lättbegripliga elräkningar. Carina Brorman erkänner att hon inte själv förstår sin egen elräkning i dag.

— Nej, det gör jag inte. Här finns ett behov att göra produkten begripligare. Ett annat viktigt område för E.on gäller ansvaret i energi- och klimatfrågorna.

Innan Carina Brorman kom till SVT arbetade hon på dåvarande Malmö musikteater i åtta år, först som marknads- och informationschef och senare som vice VD. Hon är utbildad civilekonom från Lunds universitet och har tidigare näringslivserfarenhet från det tyska köksutrustningsföretaget Gaggenau och som marknadschef på Banco Bryggeri.

Av Thomas Frostberg

Från Sveriges Television till kraftbolaget E.on är steget inte så långt som det kan verka. Åtminstone inte enligt Carina Brorman, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad