söndag 15 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba till Mårten Hedlund, som lämnat ID kommunikation…

… för att bli ny VD på LdB FC Marketing och planerar att göra damfotbollsspelarna till stjärnor.

Hur hamnade du på LdB FC Marketing?

— Efter att jag hade fått America’s Cup till Malmö kontaktade MFF Dam mig för att få sponsorer. Jag kom fram till att laget måste våga vara vad de är, det vill säga tjejer, kvinnor, och utifrån det skulle vi forma ett koncept. Genom det träffade jag Kent Widding-Persson och det ledde till att laget bytte namn till LdB FC Malmö. Då satt jag i diskussionerna från föreningens sida, men sen ville Kent Widding-Persson att jag skulle hjälpa honom att förverkliga den här idén. Jag har tittat närmare på den sedan i augusti och från och med 1 mars är jag officiell VD.

Vad ska ni göra?

— Vi vill utveckla en ny marknadsföringsplattform. Vi tar fasta på vad tjejerna är – tjejer och jävligt duktiga på det de gör – och på deras värderingar och utifrån det skapar vi ett nytt marknadsföringstänk.

Hur ska det fungera rent konkret?

— Sponsorerna måste till exempel kunna använda personerna i sin marknadsföring. För LdB är huvudgruppen kvinnor och spelarna ska dyka upp i tv-soffor och synas, inte bara på bilder på sportsidorna. Det finns framgångsrika koncept där man till exempel har använt Carolina Klüft och systrarna Kallur. Det är en rättighet man har köpt och för att använda den måste man agera. Det räcker inte bara med en skylt på spelarnas tröja, så lättlurade är inte vi konsumenter.

Hur tycker du att sponsringen fungerar i dag?

— Vi ligger långt efter i Sverige. Många företag lägger 300.000-400.000 kronor på att sponsra ett lag, men sen gör de inget för att utnyttja det. Föreningen sätter en prislapp och när sponsorerna går in med pengarna får de en skylt, gratis hamburgare på matchen och eventuellt medlemskap i ett nätverk. Man ser det som självklart att gå till en annonsbyrå om man har köpt en annons i en tidning, men som sponsor köper man en rättighet men gör väldigt lite för att aktivera den. Det är som att låta annonsen i tidningen vara vit. Vi ska tillhandahålla det som annonsbyrån gör, fast för sponsorerna.

Hur stort blir LdB FC Marketing?

— Vi är en fyra-fem-sex personer än så länge och det är inte säkert att det ska vara så mycket större. I dag omsätter vi runt 20 miljoner och det ska vi kanske kunna tredubbla inom ett år.

Av Anna Palmehag

… för att bli ny VD på LdB FC Marketing och planerar att göra damfotbollsspelarna till stjärnor. Hur hamnade du […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad