söndag 15 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hövding jagar nytt kapital för att dubbla personalstyrkan

Den innovativa – men superhemliga – cykelhjälmen från industridesignföretaget Hövding i Malmö blir alltmer konkret. Bolaget jobbar just nu med att ta in nytt kapital, senare under året ska minst fem personer anställas.

Ingen har ännu fått se Hövdings cykelhjälm. Anledningen är att man är rädd att någon konkurrent kopierar idén. Det kommer att dröja till 2009 innan vi får se en färdig prototyp, men Anna Haupt avslöjar i alla fall för Rapidus att hjälmens hölje kommer att finnas i olika material. Eventuellt kommer man att kunna köpa olika skal, som på en mobiltelefon, om det går rent säkerhetsmässigt.

— Första kollektionen kommer att finnas i minst tre olika varianter, exempelvis en streetvariant, en businessvariant och en punkvariant. Det ska vara en modeprodukt, en ”måste-ha” produkt som ska sätta trender istället för att följa dem, säger Anna Haupt.

Hövding är nu inne i ett skede när de behöver få in mer kapital.

— Vi behöver ett omfattande belopp, åtminstone ett tvåsiffrigt miljonbelopp fram till lansering. Vi har ett mycket bättre konkurrensläge nu när vi vet att allt fungerar och räknar med att finansieringen är klar i maj, säger Anna Haupt.

Idag har bolaget en personalstyrka på fyra personer. Snart ska fler anställas.

— Det rör sig om en projektledare, en logistiker, en marknadsföringsexpert och en till två civilingenjörer, men chansen är stor att det blir fler, säger Anna Haupt, en av de två grundarna.

I juni förra året anställde Hövding två civilingenjörer som arbetar med att utveckla den tekniska lösningen för hjälmen.

— Nu arbetar vi med att samla in cyklistdata. Krocktesterna har gått jättebra, hjälmen har visat sig vara väldigt säker. Den fungerar som det är tänkt och vi pratar nu med en större producent som är väldigt intresserade. Jag kan inte avslöja vilka de rör sig om ännu, men det är en av världens största bolag på området, säger hon.

Hövding AB grundades 2005 av två unga industridesigners, Anna Haupt och Terese Alstin, som också är majoritetsägare i företaget. Bolaget har ingen omsättning ännu, men har fått in 3,2 miljoner kronor bland annat via Almis nätverk av affärsänglar. 2006 vann Hövding Venture Cup Syd och fick 200 000 kronor.

Av Yvonne Wikström

Den innovativa – men superhemliga – cykelhjälmen från industridesignföretaget Hövding i Malmö blir alltmer konkret. Bolaget jobbar just nu med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad