SAN FRANCISCO. Stora delar av den danska spelindustrin var förra veckan på plats på datorspelbranschens största evenemang – Game Developers Conference i San Francisco. Zeitguyz, Zero Point och Guppyworks fick genom konferensen bra kontakt med spelförläggare i jakten på investeringar till sina kommande datorspel.
Zero Point håller på att ta fram spelet Interstellar Marines, som är ett ”first person shooter”, alltså ett skjuta och kuta-spel. Spelet kräver en utvecklingsinsats på närmare 2.000 personmånader, och kostar ungefär 80 miljoner danska kronor att ta fram.
— Mer än hälften av världens 20 största spelförläggare har diskuterat med oss här. Inom sex månader räknar vi med att kunna göra upp en affär, säger Kristian Waneck, spelutvecklare på Zero Point.
Liknande situation gäller för konkurrenten Zeitguyz. Företaget håller på att avsluta sin tredje investeringsrunda, och räknar med ytterligare en runda till efter det.
— Vi vill helst behålla alla intellektuella rättigheter själva och därför diskuterar vi helst investeringar med riskkapitalister. Till skillnad från spelförläggare vill de inte nödvändigtvis också ha del av rättigheterna. Men eftersom det går lite trögt diskuterar vi också med förläggare, säger Morten Iversen, VD för Zeitguyz.
För Zeitguyz har spelet BioShock bidragit till ett ökat intresse för spel med äventyrsartad mystisk inriktning. Fast även om spelarna gillar grejen har intresset inte ännu fått investerarna att öppna sina plånböcker i någon större utsträckning.
— I Danmark fattar inte riskkapitalisterna hur det funkar med datorspel. USA, Storbritannien och även Sverige är mycket längre framme, säger Morten Iversen.
En av de hetaste trenderna i spelbranschen stavas MMO och betyder internetuppkopplade spel med många samtidiga spelare. Ett av världens allra mest populära MMO-spel är World of Warcraft, som nyligen passerade tio miljoner aktiva spelare.
För tillfället arbetar Guppyworks med spelet GuppyLife, som är ett MMO-spel speciellt inriktad på tjejer. I en interaktiv värld ska spelarna ta hand om världens invånare – guppies – och uppmuntra dem till att sjunga, dansa och vara trevliga mot andra personer i världen.
Medan Zeitguyz och Zero Point behöver ungefär 80 miljoner danska kronor för att kunna ta fram sina spel nöjer sig Guppyworks med 15 miljoner.
Av Anders Frick

































