fredag 13 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Stort intresse för webb-TV kräver dansk förstärkning

Stockholmsföretaget Qbrick levererar lösningar inom strömmande media och är störst på webb-TV i Skandinavien. Ett ökat intresse från företag och kommuner i Öresundsregionen gjorde att företaget i höstas öppnade ett kontor i Malmö, och nu behöver man förstärka bemanningen i syd.

Qbrick sänder numera bland annat Malmö stads kommunfullmäktigemöten på webben. När fullmäktige håller sammanträden brukar antalet besökare på plats sällan vara över 20, men på nätet har intresset varit större – de sista tre sändningarna har totalt setts av drygt 7.300 personer.

— Antalet tittare beror helt på ärendenas karaktär. När fullmäktige diskuterade Aq-Va-Kul så var det många fler tittare än för andra, mer tråkiga, ämnen, säger Grethe Linde på Malmö Stad.

Totalt har kommunfullmäktige i Malmö budgeterat en miljon kronor för webb-TV-projektet under ett år, men Grethe Linde räknar med att bara 700 000 kronor kommer att gå åt – tack vare ökad konkurrens och att tekniken blir billigare och billigare.

För Qbricks del innebär det full fart. På kontoret i Malmö arbetar tre personer, men innan sommaren är målet att antalet ska fördubblas. För tillfället är man i rekryteringstagen och söker fler medarbetare. Minst en av dem ska vara dansktalande.

— Här i regionen fanns det ett uppdämt behov för den typen av tjänster som Qbrick har, inte minst på den danska sidan. Så fort vi har en dansktalande person på plats så kommer vi att erövra den marknaden, säger Eduardo Afonso, chef för Qbricks Malmökontor.

Afonso var tidigare affärsområdesansvarig för offentlig sektor på Qbrick i Stockholm. På ett halvår har han sett till att Qbrick i Malmö fått 15 nya avtal i regionen, hos allt från små reklambyråer till större företag och kommuner. Nyligen har man också tecknat ett ramavtal med danska tidningskoncernen Politiken. Kontraktet omfattar företagets lokaltidningar som är drygt 50, varav en del även finns i Sverige.

— Avtalet med Politiken är mycket viktigt då de blir vår första stora kund i Danmark, säger Eduardo Afonso.

Bland företagets övriga större kunder kan nämnas Sveriges Television, ATG, Försvarsmakten, Hennes & Mauritz samt Aftonbladet.

Av Anders Frick

Stockholmsföretaget Qbrick levererar lösningar inom strömmande media och är störst på webb-TV i Skandinavien. Ett ökat intresse från företag och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    ,
    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.