Stockholmsföretaget Qbrick levererar lösningar inom strömmande media och är störst på webb-TV i Skandinavien. Ett ökat intresse från företag och kommuner i Öresundsregionen gjorde att företaget i höstas öppnade ett kontor i Malmö, och nu behöver man förstärka bemanningen i syd.
Qbrick sänder numera bland annat Malmö stads kommunfullmäktigemöten på webben. När fullmäktige håller sammanträden brukar antalet besökare på plats sällan vara över 20, men på nätet har intresset varit större de sista tre sändningarna har totalt setts av drygt 7.300 personer.
— Antalet tittare beror helt på ärendenas karaktär. När fullmäktige diskuterade Aq-Va-Kul så var det många fler tittare än för andra, mer tråkiga, ämnen, säger Grethe Linde på Malmö Stad.
Totalt har kommunfullmäktige i Malmö budgeterat en miljon kronor för webb-TV-projektet under ett år, men Grethe Linde räknar med att bara 700 000 kronor kommer att gå åt tack vare ökad konkurrens och att tekniken blir billigare och billigare.
För Qbricks del innebär det full fart. På kontoret i Malmö arbetar tre personer, men innan sommaren är målet att antalet ska fördubblas. För tillfället är man i rekryteringstagen och söker fler medarbetare. Minst en av dem ska vara dansktalande.
— Här i regionen fanns det ett uppdämt behov för den typen av tjänster som Qbrick har, inte minst på den danska sidan. Så fort vi har en dansktalande person på plats så kommer vi att erövra den marknaden, säger Eduardo Afonso, chef för Qbricks Malmökontor.
Afonso var tidigare affärsområdesansvarig för offentlig sektor på Qbrick i Stockholm. På ett halvår har han sett till att Qbrick i Malmö fått 15 nya avtal i regionen, hos allt från små reklambyråer till större företag och kommuner. Nyligen har man också tecknat ett ramavtal med danska tidningskoncernen Politiken. Kontraktet omfattar företagets lokaltidningar som är drygt 50, varav en del även finns i Sverige.
— Avtalet med Politiken är mycket viktigt då de blir vår första stora kund i Danmark, säger Eduardo Afonso.
Bland företagets övriga större kunder kan nämnas Sveriges Television, ATG, Försvarsmakten, Hennes & Mauritz samt Aftonbladet.
Av Anders Frick