Kort sagt: UX var årets nyckelbegrepp på Mobile World Congress, den stora mobilmässan som avslutades igår i Barcelona. Nej, det handlar inte om ännu en förkortning för nästa generations mobilteknik utan om användarens upplevelser av sin mobil, user experience.
Det kan låta som tidernas fullträff i bullshit-bingo. Men när allt mer av den grundläggande tekniken i mobilerna blivit standard kommer fräcka program, specialfunktioner och ett vasst användargränssnitt att spela en avgörande roll.
Utvecklingen gynnar några av Öresundsregionens heta mjukvarubolag på mobilområdet, men kan också innebära att konkurrensen skärps för dem.
Av Thomas Frostberg
BARCELONA. Trots att Apples iPhone bara funnits på marknaden ett drygt halvår och endast säljs i ett begränsat antal länder har den utan tvekan satt sin prägel på årets mobilmässa. Alla de stora mobiltillverkarna har legat i för att få fram något som i alla fall liknar en iPhone-kopia i tid till Barcelonamässan. Sony Ericssons X1 är kanske det tydligaste exemplet, men även Samsungs nya modell F480 har stark iPhone-prägel.
Men det dröjer till slutet av året innan dessa ”iPhone-killers” finns ute på marknaden. Sony Ericsson hade bara ett exemplar av X1 i sin monter och det demonstrerades av en anställd. Besökarna fick snällt titta på, men knappt ens känna på telefonen själva.
Trots att Apples mobiltelefon har sina begränsningar och baktalas av tunga mobilaktörer har den satt fart på branschen. Nykomlingen har pekat ut en tydlig riktning, där de etablerade spelarna nu snabbt måste vinna mark. Det innebär att hela 2008 kommer att handla om vem som är snabbast och bäst på att utveckla nya gränssnitt och andra finesser i mobilerna.
För iPhone handlar om användarupplevelse mer än något annat – och det är inte bara tomma ord från marknadsavdelningen, utan en verklig förändring. Ett annat sätt att beskriva utvecklingen på är att designstriden mellan mobiltillverkarna har flyttat från utformningen av skalen till mobilernas insida, ett område som helt klart varit eftersatt tidigare. Övriga mässnyheter som GPS- och kartfunktioner i mobilen, mobil-TV, bättre ljud i telefonerna och integrerade onlinetjänster för musik är pusselbitar i samma utveckling.
Under våren 2006 publicerade Nokia en rapport som hävdade att separata mp3-spelare skulle försvinna från marknaden inom ett par års tid, till förmån för mobiltelefoner med avancerade musikspelare. Udden var tydligt riktad mot Apples framgångsrika iPod. Nokia hade rätt i att musikspelare och mobiler skulle växa samman, men missbedömde en viktig sak:
Den stora förändringen kom när Apple klev in på mobilmarknaden, inte tvärtom, vilket säger något om trögrörligheten bland de existerande mobiltillverkarna.
Ett rekordstort antal företag från Öresundsregionen har ställt ut på årets mobilmässa. För några av dem innebär tillverkarnas nya fokusering på mobilernas insida att det kan lossna rejält under året, när det gäller att så snabbt som möjligt få ut nya, fräcka produkter.
Både Malmöbaserade TAT – The Astonishing Tribe och Scalado i Lund har nått stora framgångar och finns redan i omkring 150 miljoner mobiltelefoner vardera. Deras namn blir allt mer kända i mobilvärlden och de kan räkna med fortsatt stark tillväxt under året.
TAT utvecklar motorn som mobilföretagen kan använda för att skapa helt nya gränssnitt, precis det som alla mobiltillverkare fokuserar på för att komma ikapp Apple.
Scalado säljer verktyg för att skapa bättre bildhantering i mobiltelefonerna. De flesta tillverkare har redan sina egna lösningar, men i takt med ökat antal megapixlar i mobilkamerorna ställs också högre krav på mjukvaran för att telefonen ska klara av bildhanteringen utan att hänga sig.
Danska AM3D finns visserligen i Ålborg på Jylland, men från mässans spanska horisont låter vi dem tillfälligt räknas till Öresundsföretagen. Bolaget har utvecklat en mjukvara som förbättrar ljudkvaliteten, en viktig faktor för den fortsatta utvecklingen av musikmobiler, mobil-TV och spel i mobilerna.
I alla tre fallen handlar det om nischade bolag som specialiserat sig på tekniskt avancerade områden, där de kan sälja sina tjänster till flera konkurrerande mobiltillverkare parallellt. Samtidigt ökar risken att nya konkurrenter dyker upp när marknaden för den här typen av nischtjänster plötsligt blir hetare.
TAT, Scalado, AM3D och ytterligare några bolag från Öresundsregionen kan se fram mot ett spännande 2008, med både nya möjligheter och ny konkurrens på samma gång.