En breddad inriktning och flera nya stora kunder gjorde susen för reklambyrån Konovalenko i Malmö. Under 2007 ökade byråintäkten från 8,3 till 14,3 miljoner kronor jämfört med föregående år och vinsten mer än fördubblades.
— Efter att ha legat på en jämn nivå under sex år, med en byråintäkt kring 8-9 miljoner, har vi lyckats ta ett rejält utvecklingskliv under det sjunde. Vinsten gick från 1,5 till 4 miljoner, säger byråns VD Mikael Signell.
Från att tidigare enbart ha gjort marknadskommunikation riktad till konsumenter började Konovalenko i fjol även med marknadsföring gentemot företag. Enligt Mikael Signell beror kursbreddningen dels på att Konovalenko rekryterat nya medarbetare med stor erfarenhet inom det så kallade business-to-business-området, dels på att marknaden för konsumentriktad reklam krymper.
— De stora konsumentvaruföretagen slår allt oftare samman och tar bort mindre märken. Det innebär att det blir färre varumärken att marknadsföra, samtidigt som det kommer fler uppdrag i den andra kategorin, säger han.
Under 2007 fick Konovalenko dessutom en rad nya stora kunder, vilket bäddade för framgången. Det handlar bland annat om golvföretaget Pergo, värmepumpsfirman Nibe, bostadsområdet Victoria Park och industrigruppen Beijertech.
Mikael Signell beklagar däremot att byrån förlorade sitt samarbete med köpcentret Emporia.
— Jag var mycket entusiastisk över det projektet, men det blev en situation där den svenska marknadsavdelningen som utsåg oss till byrå inte skulle ha hela ansvaret, utan marknadsföringen organiserades direkt mot huvudkontoret i Oslo. Och de valde en annan byrå, säger han.
Konovalenko startades 2001 och ägs till lika delar av Mikael Signell, Jonas Hansson och Maria Hellberg. För tillfället har byrån 14 medarbetare.
Av Anna Palmehag