BARCELONA. Malmöbolaget Crossmedia Avenue tar ännu ett steg från underhållningstjänster mot marknadsföring i mobiltelefonen. På Mobile World Congress i Barcelona, som öppnar i dag – måndag, släpper företaget en tjänst för att visa broschyrer i nallen.
Crossmedia Avenue står bakom tekniken till AMF Pensions kampanj där du med hjälp av MMS kan uppleva dig själv som en rynkig sjuttioåring. Fortfarande rullar de gamla underhållningstjänsterna som Twin Factor och Animalizer på, men det är marknadsföring i mobilen som nu står i fokus, förklarar VD Lars Halling.
— Många är på väg över till marknadsföring i mobilen, vi tror det kommer bli stort, säger han.
Den senaste produkten är en Java-applikation för att hantera broschyrer, som produktblad och resmålsinformation, i mobiltelefonen.
— Det är ett alternativ till trycksaker och pappersblad med bild och text. Vi har sett ett stort intresse från reklambyråvärlden, säger Lars Halling.
Crossmedia Avenue ingår i den Malmöbaserade Softhouse-koncernen, som grundades 1996 och har ett åttiotal anställda. Bokslutet för 2007 är inte klart, men under 2006 omsatte koncernen 75 miljoner kronor och visade en vinst efter finansiella poster på knappt sju miljoner.
Av Kristian Svensson