torsdag 12 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sund och Aspekta växer i Malmös PR-bransch – GCI tappar mark

2007 blev ett bra år för de stora PR-byråerna i Malmö, om än inte lika strålande som året innan. Sund Kommunikation ökade byråintäkten 30 procent, medan motsvarande siffra för Aspekta låg på 20 procent. För GCI Malmö gick det däremot sämre – byrån tappade 12,5 procent i intäkt.

— Enligt preliminära siffror har det gått riktigt bra. Vi har upplevt en fortsatt stark marknad och haft bra efterfrågan på våra tjänster, säger Carl-Johan Wachtmeister, VD på Sund Kommunikation.

Tillsammans ökade Sund Kommunikations tre kontor i Malmö, Stockholm och Göteborg byråintäkten från cirka 33 till 44 miljoner kronor. Eftersom bokslutet inte är klart är vinsten ännu inte fastställd, men enligt en uppskattning uppgår den till mellan fyra och fem miljoner. Carl-Johan Wachtmeister vill inte uppge hur stor andel av byråintäkten som kom från Malmökontoret, men personalmässigt utgör kontoret en dryg fjärdedel av verksamheten.

— Malmö har ett bra kontor och det har gått bra i år också. Numera är vi tolv som arbetar här och det var cirka tio i fjol, säger han.

Nästan lika bra gick det för Aspekta, som ökade byråintäkten till 16,7 miljoner kronor jämfört med 14 miljoner 2006. Samtidigt ökade personalen från 13 till 16 personer.

Såväl Aspekta som Sund Kommunikation räknar med att 2008 blir ännu ett bra PR-år. Aspekta varnar för att tillväxten kan minska något, men Carl-Johan Wachtmeister har en annan bild.

— Vi har inte märkt någon avmattning av konjunkturen. Kunderna är fortsatt offensiva, så det ser positivt ut även om det finns en del orosmoln i omvärlden, säger han.

För GCI Malmö var 2007 ett sämre år. Bolaget gick med underskott och byråintäkten minskade till cirka sju miljoner kronor, jämfört med åtta miljoner 2006. Dessutom hoppade byråns VD Mikael Lagerwall av i början av året och det dröjde till årsskiftet innan hans efterträdare Anna Holm kunde tillträda.

— Vi satte i stället samman ett ledningsteam bestående av alla medarbetarna, som höll i den löpande driften på kontoret, och själv hoppade jag in som officiell VD. Medarbetarna har gjort det mycket bra utan någon egentlig daglig ledare i nästan nio månader, säger Steffen Lüders, VD för moderföretaget GCI Mannov i Köpenhamn.

Efter det mindre lyckade året är strategin för GCI att växa i Malmö.

— Vi har förutsättningarna. GCI Malmö har en stark förankring i Sverige med våra kontor i Göteborg och Stockholm, och det finns en mycket stark koppling över till GCI Mannov København, som är Danmarks största PR-byrå, säger Steffen Lüders.

Av Anna Palmehag

2007 blev ett bra år för de stora PR-byråerna i Malmö, om än inte lika strålande som året innan. Sund […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    ,
    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.