En flod av bokslutsrapporter släpps de närmaste veckorna. Snart väller de tryckta redovisningarna också in i brevlådorna. Men de båda Malmöföretagen RHR Corporate Communication och Scandivision Communication tycker det är gammaldags att bläddra i boksluten.
Istället har de utvecklat ett verktyg för att publicera årsredovisningar på internet. Först ut är fastighetsbolaget Brinova i Helsingborg som i mars presenterar årsrapporten interaktivt.
— Inom fem år tror jag att de flesta noterade företag av någorlunda storlek kommer att använda sig av interaktiva årsredovisningar. Vi kommer säkert att ha kvar de tryckta årsredovisningarna åtminstone tio år till, men upplagorna kommer att minska successivt, säger Mats Hansson, en av RHR:s delägare.
Verktyget, som lanserades i december, har fått namnet “Interactive reports”. Interaktiva årsredovisningar ska öka tillgängligheten både i Sverige och utomlands, menar Mats Hansson.
— Framför allt för de yngre generationerna, som är vana vid webben, är detta ett stort plus, säger han.
Verktyget har en diagramgenerator, där man kan jämföra nyckeltal som exempelvis omsättning och marginal. Fotnoter dyker också upp i direkt anslutning till texten och det finns möjlighet att välja språk. Då använder man strukturen i den svenska versionen och väljer någon av språkvarianterna i RHR:s databas.
— Detta kommer att halvera kostnaderna för kunderna när det gäller översättningar. Vi har tillgång till de flesta stora språken, dock inte kinesiska ännu, säger Mats Hansson.
Av Yvonne Wikström