torsdag 12 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Svanberg skonar Lund, men fortsätter skrämma marknaden

Kort sagt: Det var en märkbart pressad Carl-Henric Svanberg som i morse klev upp på scenen för att presentera Ericssons rapport för det senaste kvartalet. Försäljningen stod still och vinsten minskade med över fyra miljarder kronor under fjärde kvartalet.

Telekommarknaden är ovanligt svårbedömd just nu och Svanberg gjorde sitt bästa för att hålla nere förväntningarna för 2008. Möjligen är det en klok strategi efter höstens överraskande vinstvarning, men det innebär samtidigt att de negativa budskapen får fritt spelrum.

För verksamheten i Lund var budskapet i alla fall fortsatt positivt. Ingen av de 1.000 anställda som ska sparas bort finns i Skåne, garanterar Svanberg.

Av Thomas Frostberg

KISTA. Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg är omskriven för sin karisma och förmåga att fånga människors uppmärksamhet. Åtminstone är det den bild som svenska medier brukat måla upp av den tidigare så hyllade proffsdirektören. Möjligen beror det på att konkurrensen inte är särskilt hård, majoriteten av svenska börsbolagsdirektörer vet inte hur man stavar till utstrålning. Men de sista månaderna har glorian halkat på sned.

Vid morgonens framträdande inför en fullsatt sal med journalister och analytiker på Ericssons huvudkontor i Kista var stilen betydligt mer behärskad och Svanberg verkade för en gångs skull lite nervös, när han fingrade på fjärrkontrollen till presentationen. Det mest centrala i hans budskap för 2008 kan sammanfattas med ordet “flattish” som upprepades gång på gång – marknaden står stilla, det blir ingen tillväxt i år.

Tydligare kan ett krisbudskap i ett tillväxtföretag väl knappast formuleras. Eller?

Svårigheten ligger i att tolka Ericssons förklaring till den avstannade tillväxten. I korthet går förklaringen ut på att bolaget fortfarande säljer fler mobilsystem än konkurrenterna och därmed tar marknadsandelar, men att fördelningen mellan nya och befintliga kunder samtidigt har förändrats och därmed pressat ner resultatet.

Ericsson har lägst marginaler på att sälja mobilsystem till nya kunder, eftersom prispressen där är allra tuffast när andra spelare försöker vinna mark. Den kraftiga tillväxten i vissa utvecklingsländer under 2007 bidrog alltså inte särskilt mycket till vinsten.

Högst marginal har man på fortsatt utbyggnad och framför allt uppgraderingar av befintliga system, eftersom kunderna då redan är inne i Ericssons fålla. Drömuppdragen är rena uppgraderingar av mjukvaran i befintliga system, då det enkelt uttryckt bara handlar om att skicka över en licensnyckel till mobiloperatören och vinsten i princip är 100 procent. Men det var den typen av affärer som uteblev under hösten och därför pressade ner marginalerna kraftigt.

Enligt Carl-Henric Svanberg är den prispressade försäljningen till nya kunder dock en förutsättning för fortsatt tillväxt i de delar som ger högst vinst, förutsatt att kunderna på sikt bygger ut och uppgraderar sina system. Frågan är bara hur lång tid det tar innan den effekten blir synlig och hur dåliga siffrorna kommer att vara fram till dess. Det är här aktiemarknaden tvivlar. Räkna inte med att de litar på några framtidslöften från Ericsson, de vill helt enkelt se bevis innan de vågar höja aktiekursen igen.

Kanske var det därför som Svanberg inte heller brydde sig om att måla en ljusare bild av 2008, även om han säger att Ericsson ska fortsätta ta marknadsandelar. Men skåningen John Abrahamson, numera chef för SEB Enskilda corporate finance och därmed förvisad till Stockholm, tycker att bilden av Ericsson är allt för dyster och bjöd i eftersnacket efter Svanbergs presentation på ett alternativt perspektiv:

Ericsson ökar trots allt sin omsättning med åtta procent under 2007, när effekterna av den sjunkande dollarn räknas bort. Samtidigt gjorde bolaget en vinst på drygt 30 miljarder kronor före skatt. Det är visserligen en minskning med 15 procent jämfört med 2006, men fortfarande väsentligt bättre än konkurrenterna inom mobilnätverk, som samtliga går med förlust.

Vad innebär då rapporten för Ericssons skånska verksamhet, som inte är inblandad i de problemtyngda nätverksaffärerna? Hur kommer Lund att drabbas av Ericssons planerade neddragning med 1.000 personer i Sverige?

Inte alls, säger Svanberg till Rapidus efter presentationen av rapporten. Ericsson Mobile Platforms (EMP) i Lund “gör bra ifrån sig”. Försäljningen av tekniska plattformar, inte minst till den allt mer dominerande marknaden av 3G-telefoner, “växer så det knakar”. Medan marknaden för mobilsystem står still fortsätter försäljningen av mobiltelefoner att öka.

Tyvärr presenterar inte Ericsson några siffror för EMP, utan de döljs i utvecklingsområdet multimedia som fortfarande är under uppbyggnad.

Några neddragningar i Lund är det i alla fall inte tal om, enligt Svanberg. Precis som under förra krisen skonas den skånska verksamheten inom forskning och utveckling i det längsta:

“Vi anställer så många vi får tag i till EMP och Lund påverkas inte alls.”

Kort sagt: Det var en märkbart pressad Carl-Henric Svanberg som i morse klev upp på scenen för att presentera Ericssons […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    ,
    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.