Rapidus rundringning bland konsultföretagen visar att de under 2007 har fått kämpa extra mycket med kreativa lösningar för att locka till sig nya medarbetare. Då konkurrensen är hård räcker det inte längre med en platsannons i tidningen.
— De vi anställer är inte arbetslösa, utan sitter hos konkurrenter eller kunder. Därför kräver varje rekrytering mer tid, vi behöver söka mer effektivt. Vi jobbar bland annat med annonser, kund- och personalevents, säger Know IT/Creates VD Håkan Paulsson.
På Epsilon deltar de anställda som tipsar om nya konsulter eller partnerföretag i en tävling om en resa till Sydafrika. De tio personer som kommer in med de bästa tipsen bjuds på en resa till en skola i Sydafrika som Epsilon sponsrar. I priset ingår också en resa till Epsilonägaren Dan Olofssons safaripark.
— Det gäller att vara en attraktiv arbetsplats och arbetsgivare. Bästa sättet är att ha bra folk, som tycks attrahera annat bra folk, säger Epsilons VD Mats Boström.
Resetävlingen har enligt Mats Boström haft stor effekt. Sen tävlingen utlystes i oktober 2007 har de nyanställt 34 konsulter och fått in 21 nya partners.
Av Wivan-Kristina Sandberg och Kristian Svensson