Det snabbväxande IT-företaget Agnitio A/S i Köpenhamn har fått en tung order på ett IT-baserat marknadsföringsverktyg. Köpare är den tyska läkemedelsgiganten Bayer Schering Pharma, vars omsättning senast låg på 28 miljarder euro.
— I dag kan många säljare inte mäta om det som de gör fungerar. Läkarna lägger ju inte en order hos säljaren efter ett möte, utan skriver ut recept. Men de recepten kan inte härledas till den enskilda läkaren. Här kan vårt system mäta om säljarnas insats och budskap på försäljningsmötena fungerar. Det blir också ett sätt att mäta säljarnas prestation, förklarar marknadsdirektör Anders Sølgaard på Agnitio.
Sedan 1996 har Agnitio, som har fyra övriga avdelningar i Europa och en i USA, utvecklat lösningar för läkemedelsföretag. Den sålda produkten, “Agnitio Closed-Loop Marketing Software Suite”, ska samla information från varje försäljningsmöte och integrera data, för olika presentationer. Anders Sølgaard vill inte berätta hur mycket ordern är värd, men betecknar den som stor.
Bayer Schering Pharma ska använda produkten för att analysera försäljningsutveckling och försäljningspotential till bland annat läkare. Den ska användas för sex medicinska nyckelprodukter från Bayer Schering Pharma, i första omgången i Schweiz och England. Kring halvårsskiftet ska systemet även börja användas på resten av Bayer Schering Pharmas marknad i Europa.
Det danska videnskabsministeriet och Vækstfonden har utsett Agnitio till programmet Gazellegrowth, ett tillväxtprogram som med miljonstöd bland annat ska hjälpa företag till genombrott i USA.
Agnitio har över 30 anställda och utvecklingsavdelning i Ukraina. Firman är i utvecklingsstadiet, men förväntas gå med god vinst i år. Sedan tidigare har Agnitio kunder som Ferring, Novozymes, Pfizer, Ferrosan och Novartis.
Av Keld Broksø