För Cognimatics innebär NK-affären tillsammans med installationer i närmare 20 Polarn O. Pyret-butiker något av ett genombrott för det ena av bolagets två affärsområden, intelligenta bildbaserade övervakningssystem. Totalt uppges flera tusen kameror vara involverade.
Det exakta ordervärdet är okänt, men vid tidigare installationer hos bland annat butikskedjan Toi-Moi i Grekland och Domus i Litauen samt på ett antal bibliotek i Schweiz har priset legat på omkring 50.000 kronor per affär. Då får kunden använda Cognimatics system på ett tiotal kameror.
— Vi behöver sälja ungefär 500 licenser per år för att gå runt, säger VD Rikard Berthilsson.
Cognimatics har två olika verksamhetsområden: automatiserad bildhantering i mobiltelefoner och intelligenta bildbaserade övervakningssystem. Tidigare fanns också parkeringsövervakning med, men det har man tills vidare lagt på is.
Tack vare affären med NK är det övervakningssystemen som står i centrum. Cognimatics ser stor potential för butikskedjor, där butikerna kan analysera kundbeteende, produktplacering och liknande.
Cognimatics har sju anställda, är grundat av matematiker vid Lunds universitet och håller till på Ideon Innovation. Största ägare är grundarna Rikard Berthilsson, Kalle Åström och Håkan Ardö med nära 80 procent av aktierna. Övriga ägare är Teknopols förre VD Håkan Morän, Neckmar och Lunds universitets holdingbolag LUAB. Företaget hade en omsättning på strax över två miljoner kronor räkenskapsåret 2006/07 och ett resultat kring nollan.
Nu står bolaget inför ett större vägval, om man ska gå vidare på egen hand eller satsa på att ta in externt kapital.
— Vi vill växa så snabbt som möjligt, men vi funderar just på vilket sätt som vi ska göra det, säger Rikard Berthilsson.
Av Anders Frick