Det blir två Lundabolag som får det prestigefyllda uppdraget att leverera tekniken när butikerna i shoppingcentret NK i Stockholm ska övervaka och räkna kunder. NK:s köpmannaförening har valt en lösning med nätverkskameror från börsnoterade Axis Communications och mjukvara för kundräkning från Ideonbolaget Cognimatics.
NK i Stockholm har varje år omkring nio miljoner besökare. Ett 20-tal av de 115 butikerna har redan lösningen på plats och när julhandeln nu klarats av går en bredare utrullning igång. Fiberoptisk kabel finns redan framdragen i hela NK-byggnaden, så det går snabbt att ansluta varje ny butik när respektive ägare beslutat att köpa in systemet.
— Tidigare har man räknat kunder med IR-teknik, som bara har 50-60 procents träffsäkerhet. Med bildövervakningssystemet från Cognimatics är det runt 95 procents säkerhet för hur många kunder som verkligen besöker butiken, säger Fredrik Westin, VD för InSupport, en Stockholmsbaserad systemintegratör som skrivit avtalet med NK:s Köpmannaförening och kommer att sätta upp systemet och montera kamerorna i NK-butikerna.
InSupport har redan tidigare installerat tusentals Axiskameror på cirka 150 olika ställen, varav ett 30-tal installationer också innehåller Cognimatics teknik för att räkna kunder. Nästa steg är analyser av hur folk rör sig i butikerna, så att skyltning och varors placering kan anpassas efter kundernas egentliga köpbeteende.
Förutom besöksräkning och analys av köpbeteendet gör kamerainstallationen och det fiberoptiska nätet det också enklare och billigare för NK-butikerna att ansluta sig till en gemensam väktartjänst med övervakningscentral i källaren.
Eftersom avtalet med NK:s Köpmannaförening snarast är att likna vid ett ramavtal kan InSupport inte ange något ordervärde. Värdet beror i slutändan på hur många av de 115 butikerna som ansluter sig och hur många kameror som varje butik installerar.
Av Anders Frick