onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Minc-bolag bakom ny gör-det-själv-tjänst för böcker

Det nystartade Malmöföretaget Solentro har i dagarna lanserat en webbtjänst för skrivsugna kunder. Sajten bygger på ett koncept som gör det möjligt att trycka en personligt utformad bok. Solentros grundare, bröderna Tobias och Hampus Schildfat, kom på idén efter att de gjort en bok till deras fars 55-årsdag.

— Folk frågade hur vi hade gjort boken och vi insåg att det fanns en affärsidé i det här konceptet, säger Tobias Schildfat, som lämnade jobbet som affärsområdeschef på livsmedelsjätten Findus för att starta Solentro.

På sajten solentro.com kan kunderna skicka in egna texter, bilder och brev som sätts samman till en bok. Det som skiljer Solentros idé från många andra sajter med liknande tjänster är att släkt, vänner och arbetskamrater kan skicka in egna bidrag till boken om de blivit inbjudna av ”projektledaren”. Priset för en bok ligger på mellan 200 och 700 kronor.

— Tanken är att det ska vara lätt att skapa en snygg design. Vi arbetar med färdiga mallar i ett webbbaserat program som är enkelt att använda, säger Hampus Schildfat, med bakgrund i filmbranschen.

Solentro är ett av inkubatorföretagen på Minc i Malmö och sysselsätter i dag fyra personer. Förutom Tobias och Hampus Schildfat, som även driver produktionsbolaget Oas Production, jobbar en designer och en programmerare med boksajten.

Böckerna trycks på det klimatneutrala tryckeriet Elanders i Malmö.

— Miljöaspekten var viktig för oss. Vi tycker att det är kul att kunna erbjuda Svanenmärkta produkter, säger Tobias Schildfat.

I januari lanseras en engelskspråkig version, och bröderna Schildfat hoppas på att nästa år locka kunder från hela världen.

— Vi hoppas på att få in ett par kända designers, ungefär som Marimekko samarbetar med H&M, säger Hampus Schildfat.

Av Sara Assarsson

Det nystartade Malmöföretaget Solentro har i dagarna lanserat en webbtjänst för skrivsugna kunder. Sajten bygger på ett koncept som gör […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.