Det nystartade Malmöföretaget Solentro har i dagarna lanserat en webbtjänst för skrivsugna kunder. Sajten bygger på ett koncept som gör det möjligt att trycka en personligt utformad bok. Solentros grundare, bröderna Tobias och Hampus Schildfat, kom på idén efter att de gjort en bok till deras fars 55-årsdag.
— Folk frågade hur vi hade gjort boken och vi insåg att det fanns en affärsidé i det här konceptet, säger Tobias Schildfat, som lämnade jobbet som affärsområdeschef på livsmedelsjätten Findus för att starta Solentro.
På sajten solentro.com kan kunderna skicka in egna texter, bilder och brev som sätts samman till en bok. Det som skiljer Solentros idé från många andra sajter med liknande tjänster är att släkt, vänner och arbetskamrater kan skicka in egna bidrag till boken om de blivit inbjudna av ”projektledaren”. Priset för en bok ligger på mellan 200 och 700 kronor.
— Tanken är att det ska vara lätt att skapa en snygg design. Vi arbetar med färdiga mallar i ett webbbaserat program som är enkelt att använda, säger Hampus Schildfat, med bakgrund i filmbranschen.
Solentro är ett av inkubatorföretagen på Minc i Malmö och sysselsätter i dag fyra personer. Förutom Tobias och Hampus Schildfat, som även driver produktionsbolaget Oas Production, jobbar en designer och en programmerare med boksajten.
Böckerna trycks på det klimatneutrala tryckeriet Elanders i Malmö.
— Miljöaspekten var viktig för oss. Vi tycker att det är kul att kunna erbjuda Svanenmärkta produkter, säger Tobias Schildfat.
I januari lanseras en engelskspråkig version, och bröderna Schildfat hoppas på att nästa år locka kunder från hela världen.
— Vi hoppas på att få in ett par kända designers, ungefär som Marimekko samarbetar med H&M, säger Hampus Schildfat.
Av Sara Assarsson