Pontus Bodelsson blir ny VD för Nationalencyklopedin med huvudkontor i Malmö. Han börjar sitt nya jobb i dag och efterträder Anders Dahl, som efter sommaren tillträdde som chef för systerbolaget International Masters Publishers amerikanska verksamhet.
— Vi ska utnyttja NE:s potential i en tid där nya digitala distributionsformer utgör otroliga möjligheter men också utmaningar, säger Pontus Bodelsson, som arbetat med nya medier i olika former sedan 1997 då han blev VD för reklambyrån MOR i Malmö.
MOR köptes upp av Framfab och 2000 startade Pontus Bodelsson IT-företaget QuickWise, som utvecklar lösningar för marknadsundersökningar via mobiltelefoner och internet. Bolaget såldes förra sommaren och det senaste året har han drivit egen konsultverksamhet med inriktning på marknadsstrategi och bland annat arbetat för Ikea i södra Europa.
På meritlistan finns också titeln general, vilket Bodelsson var för Lundakarnevalen 1994.
— Jag lärde mig ett ledarskap som bottnar i att man är med i en organisation som går på inspiration, att något är kul och där pengar inte är en drivkraft. Dessutom lärde jag mig att man kan ha glimten i ögat, även om man tar sitt uppdrag på fullaste allvar, säger Pontus Bodelsson.
Av Thomas Frostberg