Reklambyrån Imperiet har växt under hösten, då de nyligen köpte tidigare konkurrenten Helvetica. Den sammanslagna byrån, med 15 anställda och en omsättning på 16-18 miljoner, ska fortsätta arbeta med reklam, men inom något vidare ramar än tidigare.
— Vi hade ett behov av att öka vår kompetens inom nya medier, eftersom kunderna efterfrågade det. Det var en process att hitta rätt företag, men det känns bra med Helvetica, säger Imperiets VD Greger Blomqvist.
Även Fredrik Stjernfeldt, tidigare vd för Helvetica, är nöjd med affären. Även Helvetica ville växa, men byrån var så pass liten att det var svårt att hinna rekrytera nytt folk. Därför löste uppköpet problemet, anser han. I och med uppköpet har de fyra som tidigare var anställda på Helvetica flyttat över till Imperiets lokaler vid Stortorget i Malmö.
I förra bokslutet hade Helvetica ett minusresultat på drygt 200.000 kronor, men Fredrik Stjernfeldt förnekar att uppköpet skulle bero på att det gick dåligt för byrån.
— Tvärtom, vårt problem var att vi gick så bra att vi inte riktigt visste hur vi skulle växa, säger han.
Fredrik Stjernfeldt ägde tidigare Helvetica tillsammans med Linus Christiansson och Gustav Dahlström. Nu har han gått in som 25-procentig delägare i Imperiet tillsammans med Greger Blomqvist, Niklas Skelterwijk och Tom Magnussson. De övriga delägarna i Helvetica blir anställda i Imperiet.
Det förstärkta Imperiet har redan börjat arbeta på nya projekt, bland annat med Höganäs Keramik och Kung Markatta.
— Dessutom har det kommit ett antal nya kunder, som tycker att det nya konceptet verkar intressant. Men vilka det är får vi återkomma till, säger Greger Blomqvist.
Av Anna Palmehag