söndag 27 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danska regeringen vill ha fartkameror i Öresundstunneln

Den nya danska regeringsförklaringen som kom i torsdags öppnar upp ett låst läge mellan Köpenhamnspolisen och Öresundsbron angående fartkameror i tunneln under Öresund. Öresundbrokonsortiet fick i början av sommaren avslag på en ansökan om att sätta upp fartkameror.

Problemet för Köpenhamnspolisen var då att den danska regeringen ställde sig generellt avvisande till fartkameror, medan de förekommer på många svenska landsvägar. Med den nya regeringsförklaringen kan dansk polis officiellt ändra åsikt och välja samma linje som Sverige.

— Vi vill gärna ha fartkameror i tunneln under Öresund, säger Lars Haugaard, vice polisinspektör vid Station Amager och operativ ledare för Köpenhamnspolisen.

Han får hjälp av en passus i regeringsförklaringen på sidan 54 med rubriken ”Fartgränser ska hållas”. I stycket står: ”Regeringen ska ta initiativ till att det sätts upp fast monterade och obemannade kameror på utvalda vägsträckor med för hög hastighet och många olyckor. Trafikanterna ska informeras om kamerorna.”

Lars Haugaard säger att frågan om fartkameror nu blir aktuell för hela Danmark och inte bara för Öresundsförbindelsen.

— Men Öresundstunneln är ett givet ställe och vi kommer att undersöka den nya möjligheten, säger Lars Haugaard.

Öppningen i frågan gläder säkerhetschefen Ulla Eilersen på Öresundsbron.

— Vi ska ha ett möte eller skicka ett brev till polisen för att beklaga det tidigare avslaget på ansökan, men samtidigt konstatera att det finns en ny öppning, eftersom polisen nu gärna vill vara med, säger Ulla Eilersen.

Hon säger också att Öresundsbron inte har släppt frågan om fartkameror, men att man även funderar på en hastighetskampanj och andra åtgärder.

— Vi ska också följa upp det tidigare avslaget från polisen. Det ska enligt handlingsplanen ske i december eller januari. Regeringsförklaringen passar väl in i detta, konstaterar Ulla Eilersen.

Före uttalandet i regeringsförklaringen kunde den danska polisen inte bortse från påbudet om att danska fartkontroller ska vara manuella och ske med så kallade ATK-system. Danmarks regering tvekade inför automatiska fartkontroller, eftersom fartkamerorna har beskyllts för att vara ”pengamaskiner”. Polisen har haft problem med fartsyndare i tunneln där hastigheter på upp emot 200 kilometer per timme har uppmätts, trots gränsen på 90.

Af Keld Broksø

Den nya danska regeringsförklaringen som kom i torsdags öppnar upp ett låst läge mellan Köpenhamnspolisen och Öresundsbron angående fartkameror i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.