Efter en nio månader försenad lansering i USA satsar nu det börsaktuella medicinteknikbolaget Jolife i Lund starkt på den lukrativa amerikanska marknaden. Men det är inte enbart ambulanspersonalen som ska övertygas om hjärtmassagemaskinen Lucas förmåga att rädda liv, utan även hjärtspecialisterna.
— Vi har lite grann bytt strategi. Hjärtspecialisterna utgör ett mycket smalare kundsegment, men om de är nöjda med vad Lucas gör har de en större påverkan på vad sjukvården köper in, säger VD Erik von Schenck.
Hittills har Lundabolagets maskin mest använts inom ambulans- och akutvården. Men även under ingrepp där kranskärlen vidgas med ballong måste patienten ibland få hjärtmassage på grund av hjärtstopp. För ett par år sedan genomfördes det första ingreppet med Lucas som hjärtmassör.
I slutet av oktober var Lucas också med och vann en utmärkelse på hjärtläkarmässan TCT i Washington för en av världens mest innovativa nyheter. Lucas höll den hjärtstoppade patienten vid liv i 55 minuter medan ingreppet pågick.
— Det gav en mycket positiv respons och en bra push för USA-lanseringen, säger Jolifes marknadschef Sara Lindroth.
Bolaget har i dag en egen anställd säljare i USA och fler är att vänta. Dessutom har man en distributör med cirka 70 säljare, uppger Erik von Schenck.
Av Erik Olausson