Datorspelsföretaget Zeitguyz, som finns på inkubatorn 5te i Köpenhamn, förhandlar nu med amerikanska och brittiska förläggare om mångmiljonbelopp som ska göra det möjligt att driva vidare utvecklingen av det retrofuturistiska datorspelet “Recoil: Retrograd”.
— Vi har fått in över tio miljoner danska kronor hittills, men nu behöver vi få in ytterligare 80 miljoner. Det är dyrt att göra spel, säger Morten Iversen, Zeitguyz chef eller “ZEO” som det står på visitkortet.
Det Zeitguyz just nu främst förhandlar om är rättigheter. Spelbranschen är snart lika stor som filmbranschen, och ett spel omfattar i dag så mycket mer än bara själva CD-skivan med fodral. Liksom för filmindustrin kan spelen dra in mer pengar på kringförsäljning. Zeitguyz har dessutom planerat att ha reklam på stora anslagstavlor i själva spelet.
Morten Iversen startade företaget under våren 2005, med hjälp av royalties från sin tid som författare på Danmarks största spelbolag IO Interactive. Sedan starten har antalet medarbetare på Zeitguyz ökat till 30, varav två är tjejer, “zeitgirlz”. Målet är att före nästa sommar bli 50-60 personer, och med anledning av det tittar man på nya lokaler. Bland annat överväger bolaget att lämna Köpenhamn för att flytta till Västra Hamnen i Malmö.
Zeitguyz har bara en produkt, och det är spelet “Recoil: Retrograd”. Spelet är ett interaktivt first shooter game, som utspelar sig i en interaktiv värld. Miljön ska föreställa en typisk europeisk storstad och inspirationen har Morten Iversen hämtad från Jules Verne.
I dag finns en spelbar demo, men målet är att hela spelet ska vara ute på marknaden år 2010. I helgen som gick var Zeitguys på den stora danska spelmässan D3Expo i Köpenhamn, framförallt för att profilera sig i jakten på nya medarbetare.
— Vårt projekt är välkänt bland datorspelsfantaster, men trots det är ett av våra stora problem just nu rekrytering. På D3Expo fick vi kontakt med många personer som blev sugna att börja hos oss, så nu gäller det att vi kan säkerställa kontrakt och hitta nytt kontor så snabbt som möjligt, säger Morten Iversen.
Av Anders Frick