lördag 26 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ny Medicon Valley-tjänst för nätinformation exporteras till Schweiz

Erfarenheterna från skapandet av en prototyp till en ny informationstjänst på nätet från Medicon Valley Alliance går i början av nästa år på export till Schweiz. Firman som ligger bakom MVA:s kommande så kallade dashboard, Aalund Netsearch A/S med kontor i Köpenhamn, planerar att öppna filial i Zürich med sikte på bioteknikklustret Bio Valley som ligger i skärningspunkten mellan södra Tyskland, Schweiz och norra Frankrike. Etableringen sker med två lokalt anställda, medan resten av arbetet kommer att skötas från Danmark.

–Strukturen och produkterna som vi säljer från kontoret i Zürich blir helt identiska med det vi jobbar med för våra life science-kunder i Medicon Valley, säger projektledaren Sune Flindt Jørgensen.

I MVA:s fall handlar det om en internettjänst med detaljerad information om regionens företag. Produkterna från Aalund Netsearch kan liknas vid avancerade sökmotorer och grundtekniken kommer från den norska partnern CyberWatcher, som maximerar nyttan av sökningar efter specifik information. Källorna som används är allt från pressmeddelanden och vetenskapliga publikationer till branschspecifika nyheter från nyhetsbyråer, tidningar, radio och TV samt offentliga institutioner, företag och branschorganisationer. Systemet är skräddarsytt för att bara ta fram den mest relevanta informationen användare söker efter, till exempel en konkurrents eller samarbetspartners vetenskapliga försök eller produktportfölj.

Aalund Netsearch har kontor i Köpenhamn och Århus i Danmark samt Trondheim i Norge. Företaget startades år 2000 och bland kunderna finns några av Danmarks största företag som Novo Nordisk, Coloplast, PBS, Phonak, Novozymes, Foss och Lundbeck. De senaste två åren har man satsat på en strategi för internationell expansion, vilket gett kunder i Tyskland, Schweiz, Holland, Indien, USA, Kina, Sverige, Norge och Finland.

Bolaget ingår i samma koncern som Aalund Research, som säljer tjänster kring kundanalys och rapporter om kundnöjdhet. Tillsammans har Aalundgruppen 22 heltidsanställda samt en rad deltidsmedarbetare och projektanställda och omsatte förra året 25 miljoner danska kronor, med en vinst på 1,6 miljoner.

Av Keld Broksø

Erfarenheterna från skapandet av en prototyp till en ny informationstjänst på nätet från Medicon Valley Alliance går i början av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.