Det danska datorspelsföretaget 3rd Person lanserar i dag sitt spel Misslead på den brittiska mobilmarknaden. Det är ett äventyrsbaserat spel med enkel text och grafik, främst riktat till kvinnor.
— Spelet går mer ut på att tänka och fundera. Den här spelmodellen tilltalar vår målgrupp, säger VD Lars Loppnau.
Sedan tidigare finns spelet hos mobiloperatören 3 i Sverige och Danmark, men med de brittiska operatörerna Orange och O2 når 3rd Person ut till 15 miljoner nya presumtiva kunder.
— Det här är ett genombrott eftersom det är vår första marknad utanför Norden, säger Lars Loppnau.
Företagets affärsmodell är att få betalt per nedladdat spel. Om spelet kostar 50 kronor för kunden går ungefär 10 kronor till 3rd Person. I maj lanserades det första spelavsnittet av totalt 16. Det blev under den första månaden nedladdat 1.700 gånger.
Företaget startade för ett år sedan, finns i Copenhagen Living Lab och har sju medarbetare, majoriteten kvinnor. Nuvarande investerare har satsat två miljoner danska kronor. I nästa investeringsrunda, som beräknas ske i början av 2008, räknar man med att dra in ytterligare 7,5 miljoner kronor.
Förutom Misslead har företaget också tagit fram reklamspel, bland annat för den danske ståuppkomikern Uffe Holm. Dessutom diskuterar man framtida samarbeten med en stor amerikansk filmproducent.
Av Anders Frick