fredag 6 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobil marknadsföring får ett lyft i danska valet

Statsminister Anders Fogh Rasmussens beslut att skriva ut nyval i Danmark har redan inneburit en rejäl framgång för Köpenhamnsbolaget Mobile Marketing med tio anställda. Tre av de större politiska partierna har genast anlitat företaget för att få ut sina kampanjer via sms till den potentiella väljarna.

Enligt bolagets direktör Lars-Bo Johansen är det ett helt nytt användningsområde när mobilerna nu för första gången på allvar används i en valkampanj i Danmark och intresset är stort.

— Vi har ytterligare tre möten inbokade med olika partier den här veckan, där man ska fatta snabba beslut om nya kampanjer, säger Lars-Bo Johansen, som dock inte kan gå in på vilka partier det handlar om.

För Mobile Marketing är folketingsvalet startskottet för en helt ny marknad som Johansen tror också har ett liv efter valet. Kampanjer av olika slag kan snabbt skapas med hjälp av sms eller mms, allt från meddelanden med valslogans och politiska budskap till sms-tävlingar om en middag med ledande politiker.

Redan i morgon breddar bolaget därför sitt utbud av tjänster för det politiska området genom att lansera en ny sajt under namnet valgkampagner.dk

Lars-Bo Johansen, som var med och grundade Mobile Markerings 2005, hyser stora förhoppningar för det nya affärsområdet. I dag spenderas nämligen 80 procent av partiernas kampanjpengar på radio, tv och nätet medan reklambudskap i mobilen varit något närmast okänt.

— Många partier har legat lite efter på det här området, men är nu på väg att vakna till liv, säger Lars-Bo Johansen.

Mobile Marketings lösningar för mobila reklamkampanjer används sedan tidigare av en rad företag och organisationer samt omkring 140 reklam- och webbyåer.

Av Keld Broksø

Statsminister Anders Fogh Rasmussens beslut att skriva ut nyval i Danmark har redan inneburit en rejäl framgång för Köpenhamnsbolaget Mobile […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad