lördag 26 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobil marknadsföring får ett lyft i danska valet

Statsminister Anders Fogh Rasmussens beslut att skriva ut nyval i Danmark har redan inneburit en rejäl framgång för Köpenhamnsbolaget Mobile Marketing med tio anställda. Tre av de större politiska partierna har genast anlitat företaget för att få ut sina kampanjer via sms till den potentiella väljarna.

Enligt bolagets direktör Lars-Bo Johansen är det ett helt nytt användningsområde när mobilerna nu för första gången på allvar används i en valkampanj i Danmark och intresset är stort.

— Vi har ytterligare tre möten inbokade med olika partier den här veckan, där man ska fatta snabba beslut om nya kampanjer, säger Lars-Bo Johansen, som dock inte kan gå in på vilka partier det handlar om.

För Mobile Marketing är folketingsvalet startskottet för en helt ny marknad som Johansen tror också har ett liv efter valet. Kampanjer av olika slag kan snabbt skapas med hjälp av sms eller mms, allt från meddelanden med valslogans och politiska budskap till sms-tävlingar om en middag med ledande politiker.

Redan i morgon breddar bolaget därför sitt utbud av tjänster för det politiska området genom att lansera en ny sajt under namnet valgkampagner.dk

Lars-Bo Johansen, som var med och grundade Mobile Markerings 2005, hyser stora förhoppningar för det nya affärsområdet. I dag spenderas nämligen 80 procent av partiernas kampanjpengar på radio, tv och nätet medan reklambudskap i mobilen varit något närmast okänt.

— Många partier har legat lite efter på det här området, men är nu på väg att vakna till liv, säger Lars-Bo Johansen.

Mobile Marketings lösningar för mobila reklamkampanjer används sedan tidigare av en rad företag och organisationer samt omkring 140 reklam- och webbyåer.

Av Keld Broksø

Statsminister Anders Fogh Rasmussens beslut att skriva ut nyval i Danmark har redan inneburit en rejäl framgång för Köpenhamnsbolaget Mobile […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.