Det nystartade Lundabolaget Swiftfoot Graphics skapar 3D-bilder på vanliga datorskärmar, utan extra 3D-glasögon eller liknande. Men det är inte bilderna i sig som är det speciella. Företagets styrka är att tekniken bakom 3D-bilderna är 50 procent mer beräkningseffektiv jämfört med konkurrerande teknik. Nu har man lämnat in två patentansökningar som bäddar för de produkter företaget ska lansera nästa år.
— Vår teknik ger helt nya möjligheter att visa 3D-bilder på exempelvis mobiltelefoner, säger VD Tomas Akenine-Möller.
Tekniken blev förra året belönad med 100.000 kronor och ett andrapris i finalen av Venture Cup Syd och i år drogs företaget igång. Förutom de fyra grundarna ägs bolaget till 15 procent av Lunds universitets holdingbolag LUAB.
Tomas Akenine-Möller medger att de har haft diskussioner med bland andra Mats Lindoff, teknisk direktör på Sony Ericsson, om tänkbara samarbeten framöver, men ännu är ingenting klart.
Marknadspotentialen är enorm, med en miljard sålda mobiltelefoner och 200 miljoner sålda grafikkort per år. Hårdvarutillverkarna ligger långt framme, men det är först med smarta algoritmer som det går att göra 3D-bilderna njutbara i realtid.
— Vår lösning måste in på hårdvaran, det är där som den gör nytta. Då går det att spara både batteri och minnesanvändning, säger Tomas Akenine-Möller.
I fredags installerades han som professor i datavetenskap vid Lunds universitet. I dag jobbar han vidare med det nya företaget Swiftfoot Graphics, vid sidan av sin professorstjänst.
— Jag gillar att vara med och starta upp företag, men det är inom forskningen som jag hör hemma, säger Tomas Akenine-Möller.
Hans forskargrupp var för övrigt den första i Sverige att presentera en artikel på datorgrafikvärldens konferens nummer ett – Siggraph, redan år 2003. Även i år deltog man på Siggraph, och presenterade då den teknik som nu bolagiseras i form av Swiftfoot Graphics.
Av Anders Frick