Det Malmöbaserade mjukvaruföretaget Avail Intelligence fortsätter ta utländska affärer i snabb takt. Två nya kontrakt i Frankrike och ett i Finland gör att hälften av företagets intäkter nu kommer från utlandet.
De nya kunderna är ChateauOnline, Becquet och INEO. ChateauOnline är Frankrikes näst största återförsäljare av vin via nätet och Becquet är “Frankrikes Ellos” med webbaserad textilförsäljning. INEO är ett finskt företag som tar fram e-handelsplattformar. Totalt värde för kontrakten är en miljon om året under de kommande tre åren.
Avails algoritmbaserade produkt registrerar och förutsäger köpbeteende på Internet. I somras fick företaget ett kontrakt med 1855, Frankrikes största återförsäljare av vin via webben. I Frankrike har man också satsat på att ha lokala anställda som finns närmare potentiella kunder.
— Det här överträffade vilt våra prognoser, vi hade trott att det skulle ta mycket längre tid att bearbeta nya marknader, säger VD Rolf Elmér på Avail Intelligence.
För ett år sedan kom 70 procent av Avails intäkter från Sverige. Om ett år räknar Rolf Elmér att företaget är uppe i 70 procents intäkter från utlandet.
Av Anders Frick