fredag 25 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Telekomveteraner från Lund satsar på mobil marknadsföring

Marknadsföring via mobiltelefonen är nischen för det nystartade Ideonföretaget mm3 i Lund. I dag lanserar företaget en plattform som framförallt riktar sig mot reklambyråer och där användaren kan beställa information via SMS.

— Vi har hittat ett område där det inte är överfullt av konkurrenter, säger Ulf Richeberg, en av de tre grundarna.

Ulf Richeberg har en bakgrund på Ericsson, och startade mm3 tillsammans med Anders Borg och Rikard Windh. De två senare har båda bland annat arbetat i Telecas dotterbolag Obigo. mm3 håller till på Ideon, i konsultbolaget Combain Consultants lokaler.

I dag lanserar mm3 plattformen MEXc där fyra tjänster ingår. Alla är baserade på att kunden skickar ett SMS för att få mer information, vara med i en tävling eller omröstning. Det är alltså kunden som måste göra ett aktivt val för att bli delaktig i marknadsföringsinsatsen.

Affärsidén är att erbjuda en enkel teknisk lösning för marknadsföring via mobiltelefonen. Det kan låta enkelt, men att skicka ett SMS kan i många fall vara tillräckligt avancerat för användaren. Att ta steget mot bara lite mer avancerad teknik, såsom MMS eller Java, minskar den tänkbara målgruppen drastiskt.

Än så länge är inga kontrakt tecknade, men det är framför allt bland reklambyråer och deras kunder som mm3 ser sina framtida kunder.

— Vi är en teknikleverantör med förståelse för hur reklam fungerar. Många kunder vet helt enkelt inte vad som går att göra med tekniken, säger Anders Borg.

mm3 lanserar först tjänsterna i Sverige, men ambitionen är sedan att växa utomlands – framförallt i de engelskspråkiga länderna.

Av Anders Frick

Marknadsföring via mobiltelefonen är nischen för det nystartade Ideonföretaget mm3 i Lund. I dag lanserar företaget en plattform som framförallt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.