Marknadsföring via mobiltelefonen är nischen för det nystartade Ideonföretaget mm3 i Lund. I dag lanserar företaget en plattform som framförallt riktar sig mot reklambyråer och där användaren kan beställa information via SMS.
— Vi har hittat ett område där det inte är överfullt av konkurrenter, säger Ulf Richeberg, en av de tre grundarna.
Ulf Richeberg har en bakgrund på Ericsson, och startade mm3 tillsammans med Anders Borg och Rikard Windh. De två senare har båda bland annat arbetat i Telecas dotterbolag Obigo. mm3 håller till på Ideon, i konsultbolaget Combain Consultants lokaler.
I dag lanserar mm3 plattformen MEXc där fyra tjänster ingår. Alla är baserade på att kunden skickar ett SMS för att få mer information, vara med i en tävling eller omröstning. Det är alltså kunden som måste göra ett aktivt val för att bli delaktig i marknadsföringsinsatsen.
Affärsidén är att erbjuda en enkel teknisk lösning för marknadsföring via mobiltelefonen. Det kan låta enkelt, men att skicka ett SMS kan i många fall vara tillräckligt avancerat för användaren. Att ta steget mot bara lite mer avancerad teknik, såsom MMS eller Java, minskar den tänkbara målgruppen drastiskt.
Än så länge är inga kontrakt tecknade, men det är framför allt bland reklambyråer och deras kunder som mm3 ser sina framtida kunder.
— Vi är en teknikleverantör med förståelse för hur reklam fungerar. Många kunder vet helt enkelt inte vad som går att göra med tekniken, säger Anders Borg.
mm3 lanserar först tjänsterna i Sverige, men ambitionen är sedan att växa utomlands – framförallt i de engelskspråkiga länderna.
Av Anders Frick