Lundaföretaget Naked Juice Bar, prisad för bästa tjänsteidé i affärsplanstävlingen Venture Cup Syd, har storslagna planer på att etablera en kedja av hälsobarer runt om i landet. I början av december öppnar företaget sin första juicebar utanför Skåne – i Sickla Köpkvarter i Stockholm.
Naked Juice Bar hoppas på att redan nästa år finnas i ytterligare fem köpcentra. Målet är att öppna 40 barer inom fyra år och man kommer redan nu börja se sig om efter externt kapital för varumärkesbyggande och expansion.
Att sälja färskpressad juice i stället för kaffe är en stor industri i länder som Australien, Storbritannien och USA. VD Maria Wirén förutspår en liknande utveckling i Sverige.
— I Sverige är juicedrickandet inte säsongsbetonat, som det är i många andra länder. Konceptet finns redan på flera håll i Europa, och idén att öppna juicebarer i Sverige ligger och bubblar. Därför är vi måna om att etablera vårt varumärke redan nu. Jag är övertygad om att vi kommer att få konkurrens inom något år, säger hon.
Naked Juice Bars koncept med färskpressad juice, smoothies och soppor kommer från Australien, där Maria Wirén var verksam under flera år. I somras öppnade den första juicebaren på köpcentret Nova i Lund.
— Vi har fått ett mycket positivt mottagande, och flera köpcentra är intresserade av vårt koncept. Vår målsättning är att juicebaren i Lund ska omsätta omkring två miljoner kronor under första året och som det ser ut nu kommer vi att nå det målet, säger Maria Wirén.
Konceptet Naked Juice Bar riktar sig främst åt stora gallerior och butikscentra, men enligt Maria Wirén finns planer att på öppna egna butiker i innerstäderna längre fram.
— Köpcentra är inte klimatberoende, vilket naturligtvis är en fördel. Dessutom passar det vårt koncept, säger hon.
Företaget räknar med en omsättning på mellan 2,5 och tre miljoner kronor per juicebar. Baren på Nova lockar dagligen omkring 250 besökare på helgerna och omkring 130 besökare på vardagarna.
Av Sara Assarsson