Skaparen av succéfilmen “Hata Göteborg”, designern bakom klädmärket “So last season”, fotbollsturneringen Eskilscupen och den snabbväxande nöthandeln Tasty House med rötterna i Libanon fick årets Guldkärnan-utmärkelser när Marknadsföreningen i Helsingborg höll stor näringslivsgala på Parapeten. Över 300 gäster hade kommit för att vara med om torsdagskvällens prisutdelning och äta galamiddag lagad av Årets kock 2006, Peter Skogström från Mat & Vin på Stolpaberga.
Årets marknadsförare i nordvästra Skåne blev Tasty House, en expanderande butikskedja specialiserad på nötter och andra godsaker. Den första butiken startades i Helsingborg för två år sedan. Sedan dess har ytterligare åtta butiker öppnats i Skåne och inom kort slår man upp dörrarna i både Roskilde och Stockholm.
— Vi har 4-5 butiker på gång i Stockholm. Före påsk kommer vi att ha 15 butiker totalt. I dagsläget omsätter vi 100 miljoner och har 100 anställda, men i slutet av 2008 kommer omsättningen att ligga på 180-200 miljoner och vi räknar med att ha 250 anställda, säger Magnus Hallin, en av de två grundarna och tidigare VD för Karamellkungen.
Den andra grundaren av Tasty House heter Hassan Sarris och tillsammans tog de emot utmärkelsen Årets marknadsförare. Grundidén kommer från Libanon. Förutom en rad olika slags nötter säljer man även bakverk, egentillverkad glass och konfektyr.
En som tyckte han skulle ha vunnit titeln Årets marknadsförare var annars Johan Johansson Andersson, som istället fick utmärkelsen Årets designer för sina framgångar i klädbranschen där hans produkter nu säljs i Sverige, Danmark, USA, Ryssland, Spanien, Nya Zealand och Tyskland.
— Det är ett otraditionellt herrmode som närmast kan jämföras med japanskt gatumode. Men egentligen är det inte design jag är bäst på, utan jag borde ha vunnit priset Årets marknadsförare för det är ju det jag är – marknadsförare, förklarade en skrattande Johan Johansson Andersson när han tog emot designpriset.
Robert Lillhonga blev Årets personlighet med motiveringen att hans film Hata Göteborg “har genom sin framgång satt en ung filmskapare på kartan […] och ger fotbollshuliganismen ett ansikte och beskriver dess negativa konsekvenser”. Filmen har fått lysande recensioner, trots att den genomförts med en total budget på 295.000 kronor och ratades av Sonet.
Årets Event blev 40-årsjubilerande Eskilscupen, en fotbollsturnering som i år drog 586 lag med 10.000 deltagare plus ytterligare drygt 15.000 besökare till nordvästra Skåne. Turneringen lär vara den femte största i sitt slag i Europa och är även unik med sin höga andel kvinnor bland spelarna, närmare bestämt 37 procent.
Av Thomas Frostberg