På måndag ger de två svenska medieeprofilerna, Olle Lidbom och Martin Kreuger med kommunikationsbyrån M&M ut första utgåvan av nyhetsbrevet ”Måndag Morgon” i Sverige. Det kommer som en obehaglig överraskning för det danska mediehuset Mandag Morgen som ger ut ett nyhetsbrev med samma titel i både Danmark och Norge, riktat till eliten inom politik och näringsliv.
— Vi är överraskade och kommer att undersöka saken närmare, säger Lars Jannick Johansen, direktör på Mandag Morgen.
Mandag Morgen har enligt vad Rapidus erfar långt framskridna planer på en etablering även i Sverige och kommer nu att titta närmare på den verksamhet som ”Måndag Morgon” ska bedriva.
Olle Lidbom registrerade webbadressen mandagmorgon.se så sent som den 20 september, men namnet ”Måndag Morgon” är än så länge inte registrerat som varumärke eller periodisk skrift hos svenska Patent- och Registreringsverket. Däremot finns redan en enskild firma i Stockholms län under namnet ”Måndag Morgon”, vilket kan ställa till problem. Ägaren Martin Ortbrink uppger att han har haft firman registrerad några år men inte har någon verksamhet i den. Han känner inte till att Olle Lidbom och Martin Kreuger planerar en verksamhet med samma namn som hans firma.
Svenska ”Måndag Morgon” lanseras som ett komplement till mediebloggen Vassa Eggen som Olle Lidbom drivit i tre år. Nyhetsbrevet ska distribueras via e-post och man hoppas nå 900 prenumeranter som betalar vardera 1.100 svenska kronor per år. Danska ”Mandag Morgen” uppger att de har drygt 30.000 läsare.
Profilerna för ”Måndag Morgon” och ”Mandag Morgen” skiljer sig väsentligt åt. Det danska nyhetsbrevet har fokus på bred samhällsanalys och vänder sig till högre beslutsfattare. Svenska ”Måndag Morgon” kommer lägga tyngden på analys av den svenska mediebranschen, särskilt på tryckta medier och deras övergång till webben.
Av Malin Nävelsö