onsdag 23 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

MultiQ köper Stockholmsbolag – och letar fler förvärv

Det börsnoterade Malmöbolaget MultiQ, tillverkare av platta skärmar, gör sitt andra förvärv inom området digital kundkommunikation. Stockholmsföretaget Apara, som utvecklat ett publiceringssystem för att styra innehållet på skärmar i till exempel livsmedelsbutiker, köps upp för tre miljoner kronor.

— Digital kundkommunikation är i sin allra första fas och vi ser en väldigt stark expansion framöver. MultiQ är ett av de ledande företagen inom området, kanske det ledande efter förvärvet av Apara, och vi tänker behålla den positionen, säger Lennart Pihl, styrelseordförande i MultiQ.

Han avslöjar också att fler förvärv är på väg, även om det troligen dröjer en bit in på nästa år.

— Vi skapar affärsområdet MultiQ Media Solutions och vill växa ytterligare inom området. Vi tittar på flera olika möjligheter, men först ska vi få organisationen på plats efter de här två förvärven, säger Lennart Pihl.

Det var i våras som MultiQ köpte Malmöföretaget Bokks, en gång i tiden grundat av Jonas Birgersson och några kompanjoner under namnet Hårdvarubolaget. Efter en konkurs återstartades Bokks av riskkapitalbolaget Volito, som i våras sålde det vidare till MultiQ.

Både Bokks och Apara har utvecklat system för digital kommunikation via skärmar. Bokks lösning passar bättre för stora, centralstyrda system som i fallet Svenska Spel, medan Apara vänder sig till exempelvis butiker där flera olika leverantörer av information ska kunna uppdatera innehållet på skärmarna.

Av Thomas Frostberg

Det börsnoterade Malmöbolaget MultiQ, tillverkare av platta skärmar, gör sitt andra förvärv inom området digital kundkommunikation. Stockholmsföretaget Apara, som utvecklat […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.