Kommunikationsbyrån Scandvision i Malmö täljer guld. Första halvåret 2007 ökade omsättningen med nära 40 procent till 27 miljoner och vinsten med drygt 60 procent till 2,9 miljoner kronor. Ett sedan länge planerat Stockholmskontor har nu hamnat högre upp på dagordningen.
VD Pehr Andersson räknar med en något lugnare höst, men tror ändå att årets omsättning ökar till 45-50 miljoner kronor, jämfört med 41 miljoner förra året. Bolaget, som främst producerar rörliga bilder för tv, webb och mobiler har den allmänna konjunkturen att tacka, menar han.
— I princip har samtliga affärsområden ökat lika mycket. Det verkar finnas ett ökat sug efter rörliga bilder i olika sammanhang, säger han.
Bolaget har efterhand följt sina svenska kunder ut i andra skandinaviska länder. Pehr Andersson uppger att man nu tittar på att expandera på “andra geografiska områden”, men vill inte nämna vilka.
Det var tre år sedan produktionsbolagen Scandvision och 101 Film & Television slog ihop påsarna. Sedan dess har man vuxit med cirka tio anställda till dagens 41.
— Det var en perfekt matchning. Som separata bolag hade vi aldrig kunnat växa i så stora steg, säger han.
Scandvision ägs av fem personer i bolaget, varav Pehr Andersson är en. Bland kunderna finns Sony Ericsson, SAS och E.ON.
Av Erik Olausson