torsdag 24 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

David ”Design” Carlson bakom nyskapande evenemang i Malmö i höst

Var hittar man en koppling mellan Region Skåne, communitysajten Facebook och den Amsterdambaserade designern Satyendra Pakhale? Svaret är på Designboost, ett nytt designmöte som hålls i Malmö om drygt en månad. Grundare är Malmös egen designguru David Carlson, skapare av möbel- och modebutiken David Design, och Peer Eriksson som driver kommunikationsbyrån Peer Communication. Region Skåne och Malmö stad bidrar med knappt en halv miljon kronor var till evenemanget.

— Vår dröm var att bjuda in svenska designorienterade företag och skapa en informell mötesplats för dem, där de dessutom kan träffa svenska och internationella kunniga personer inom design, säger David Carlson.

Hittills har det dock varit svårt att locka företagen. Arrangörerna har bland annat varit i kontakt med Volvo, Ikea, Sony Ericsson och TetraPak. Enligt David Carlson är många intresserade av att delta – bara inte nu.

— Det finns inte riktigt något liknande inom designsektorn. Vi kombinerar föreläsningar, utställning och workshops, och försöker dessutom bygga ett nätverk mellan deltagarna. Vi måste övertyga marknaden om att det här kan leda någonvart, för just nu vill alla vara med nästa år, när de sett hur det går…

Designboost är tänkt att hållas varje år. Bland talarna finns, förutom Satyendra Pakhale, designforskaren Jennifer Leonard från Palo Alto i Kalifornien och Björn Jeffery, internetstrateg och ny VD för kommunikationsbyrån Good Old i Malmö.

Arrangemanget pågår i tre dagar där den första bara är öppen för ett hundratal inbjudna företagare, designstudenter och så kallade ”boosters”; alltifrån materialforskare till etnografer. Efter mötet kan deltagarna ingå i en sluten grupp på Facebook, för att hålla kontakten fram till nästa arrangemang. I morgon öppnar Designboosts egen sajt, där allmänheten kan anmäla sig till de öppna föredragen och debatterna. Att komma in kostar från 1 300 kronor och David Carlson räknar framför allt med besökare som arbetar professionellt med design och strategifrågor. Temat för årets Designboost är hållbar design.

— Tidlös design av hög kvalitet är i högsta grad hållbar. En Arne Jacobsen-stol till exempel slängs ju inte i en container utan ärvs eller säljs vidare, säger David Carlson.

Av Lisa Kirsebom

Var hittar man en koppling mellan Region Skåne, communitysajten Facebook och den Amsterdambaserade designern Satyendra Pakhale? Svaret är på Designboost, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.